Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

גב ישר ועיניים על הכביש: הדרך הבטוחה לנסיעה ברכב

גב ישר ועיניים על הכביש: הדרך הבטוחה לנסיעה ברכב
קרדיט: Shutterstock

נהיגה בטוחה מתחילה בישיבה נוחה ובטוחה – כזו שמצמצמת נזקים לגב ומאפשרת לגל מנגנוני הבטיחות לעבוד באופן הטוב ביותר וללא סיכון

שלומית דרור

ישראל שנת 2022 סובלת ממכת פקקים, כזו הגורמת גם לנסיעות קצרות להתארך ולהפוך לנסיעות ארוכות בעל כורחן. ישיבה ארוכה אינה בריאה גם אם מדובר בכיסא אורתופדי עם מרחב תנועה גדול סביבו, לא כל שכן מושב נהג ברכב המוגבל בתנועות שניתן לבצע. לסכנות הטמונות בישיבה ארוכה ללא תנועה מתווספות גם סכנות הנהיגה – וגם אלו יכולות להיות מושפעות ממנח הנהג. ישיבה לא נכונה יכולה להשפיע על יכולת הנהג להגיב במקרים מסוימים או אפילו להפריע לפעולה נכונה ובטוחה של מערכות הבטיחות המותקנות למקרה של תאונה. אך מלבד ישיבה נכונה, חשוב תמיד להצטייד בביטוח רכב, ואפילו אפשר להצטייד בביטוח רכב אונליין גם ממש לפני הנסיעה. על כל מקרה שלא יבוא.

איך מנח הישיבה יכול להשפיע על בטיחות הנהג והנוסעים?

ברכבים ישנן מערכות בטיחות אשר נכנסות לפעולה במקרה של תאונה, ובפרט: חגורת הבטיחות וכריות האויר. למנח ישיבה נכון ברכב יש משמעות רבה לפעולה תקינה ובטוחה של מערכות אלו. לדוגמה, ישבה קרובה או רחוקה מדי מההגה, עלולה לגרום לפגיעה קשה כתוצאה מכרית אוויר מתנפחת. על מנת לאפשר לכריות האויר לבצע את תפקידן על הצד הטוב ביותר ולהמנע מפגיעה יש לשבת במרחק של 10-40 ס"מ מההגה.

כרית אויר יכולה לגרום לפגיעה גם במקרים בהם האדם שיושב מול הכרית המתנפחת אינו חגור. מלבד חובת חגירת חגורות הבטיחות גם מאחור, הקפידו על חגירה מלאה במיוחד כאשר מול המושב נמצאת כרית אויר. ישנו יוצא דופן אחד לחוק זה – כאשר מדובר במושב שליד הנהג ואליו מחובר כיסא בטיחות לתינוק שהפוך לכיוון הנסיעה. במקרה זה, על מנת למנוע חנק במקרה תאונה, חשוב לנטרל את פעולה כרית האויר הזו לפני הנסיעה.

גובה המושב צריך להיות מותאם גם לחגורת הבטיחות. על החגורה לעבור מעל עצם הבריח או החזה ולא על הצוואר. כינון גובה המושב חשוב גם על מנת למנוע מצב שבו שדה הראייה מצטמצם או לפגוע ביכולת התגובה המהירה כאשר נדרש סיבוב גלגל ההגה, לדוגמה.

ישיבה נכונה ברכב יכולה לסייע רבות בהורדת לחצים ומניעת כאבים בגב התחתון, בשכמות ובצוואר. 

מה היא ישיבה נכונה בזמן הנהיגה?

כיוון המושב מתבצע לאחר הכניסה לרכב. כוונו את מרחק המושב להגה כך שתוכלו להגיע בקלות לדוושות הגז והבלמים וכן להגיע להגה כאשר המרפקים כפופים קלות. מרחק ההגה מהגוף אמור להיות בין 10 – 40 ס"מ.

הכיוון השני שיש לבצע הוא כיוון של גובה מושב הנהג. כיוון אידיאלי הוא כאשר העיניים נמצאות בקו ישר עם מרכז השמשה הקדמית לקבלת שדה ראייה מקסימלי. ישנם רכבים בהם תוכלו להתאים את גובה הנהיגה גם בשינוי גובה ההגה עצמו. 

שבו על המושב עד קצהו, בגב ישר הצמוד כולו למשענת המושב. זווית הרגליים כאשר הן מונחות על דוושות הרכב אמורות להיות של כ- 100%, פשוטות מעט לפנים. גם אם רגל שמאל אינה בשימוש ברכבים אוטומטיים, מוטב להשאיר את הרגל ישרה אך בכיפוף קל על מנת לאפשר מקסימום מרחב תמרון בתנועת הגוף וכן להימנע ממצבים של "רגל נרדמת".

שימו לב לתמיכה בקשת המותנית. אם הרכב אינו מספק תמיכה מספקת, ניתן להיעזר בכרית או מושב אורתופדי ייעודי המספק את התמיכה הרצויה. 

וודאו כי משענת הראש תומכת במרכז הגולגולת, כוונו את גובהה במידת הצורך.

כיוון המראות לאחר כיוון המושב

המראה האחורית ומראות הצד נועדו לשפר את שדה הראייה ולהפחית בקיומם של השטחים המתים ככל הניתן. אל תשכחו לכוון את המראות לאחר קיבוע המושב לתנוחה נוחה.

נהיגה ותנועה

תנועות קיצוניות כגון ניסיון להגיע לחפץ במושב האחורי עלולות גם הם לגרום נזק לגב ולעמוד השדרה. נסו להימנע מתנועות אלו ככל הניתן. בדקו כי אין דבר המפריע לכם להסתובב ולסובב את הראש לבדיקת רכבים מאחוריכם בשטחים המתים. ישיבה ממושכת יכולה לפגוע בגב, גם כאשר מדובר בתנוחה הטובה ביותר והמושבים הנוחים ביותר. אל תשכחו לעשות הפסקות כל שעה וחצי עד שעתיים לצורך שחרור הגב ומתיחתו. 

בהפסקה דאגו לצאת מהרכב לבצע מספר מתיחות של הגב לאחור, סיבובי הגוף מהאגן לימין ולשמאל, והזזת הצוואר מצד לצד מספר פעמים על מנת לשחרר את השרירים ואת העצמות.

נהיגה נכונה מתחילה בישיבה בטוחה ונוחה. ישיבה נכונה תורמת לבריאות הגב והצוואר, מקטינה סיכוני פגיעה בעת תאונה  וממזערת סיכוי לתאונה בזכות סיבובי צוואר וידיים נוחים והגדלת שטח הראייה. כשנוסעים שומרים לא רק על מרחק ומהירות בטוחים – שומרים גם על ישיבה נכונה.

כתבות מעניינות נוספות
מחקר פורץ דרך מציג שימוש בקרום השיליה לטיפול בשחיקת ברך
ד"ר אייל גנסין, מומחה באורתופדיה ואורתופדית ברך וספורט בכללית מחוז...
טקס ברית מילה- מתי עורכים וכיצד?
ברית מילה ידועה כאחת המצוות החשובות והעתיקות ביותר ביהדות. מדובר...
גישה טיפולית רב-גונית
טיפול בהתמכרות כרוך בגישה רב-גונית המתייחסת הן להיבטים הפיזיים והן...
סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך צה"ל
מבחני דפר הם סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך...
ספה ייחודית ונוחה באופן בלתי רגיל
אחת הדרכים ליהנות מנוחות מקסימלית וכן גם מיעילות זה באמצעות...
כיצד אפשר לעזור לכם מול הרשויות?
חילוקי הדעות שיש בין שמאים נובעים לא פעם מההשתייכות שלהם...
כשאתם בבעיה התקשרו למי שבאמת יכול לעזור לכם
מעצר או חקירה, הסתבכות בפלילים ועם המשטרה, כל אלה אירועים...
חשיבות ביצוע בדק בית גם בדירות חדשות
אחד השיקולים לרכישת דירה חדשה מקבלן הוא שהכניסה היא לדירה...
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מתי נבצע טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה?
משרד הבריאות קבע נוהל שמורה על ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה...