Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בשורה לתושבי חיפה: משרד הבריאות אישר בדיקה חדשה ולא פולשנית לאבחון של סרטן בשלפוחית השתן

בשורה לתושבי חיפה: משרד הבריאות אישר בדיקה חדשה ולא פולשנית לאבחון של סרטן בשלפוחית השתן
צילום: מדיקל לינק

ניתן לבצעה במעבדת חורל בבית חולים אלישע בחיפה

פריצת דרך דרמטית באבחון סרטן: משרד הבריאות אישר לאחרונה בדיקה חדשה המאפשרת להעריך את הסיכון לנוכחות סרטן בשלפוחית השתן ברמת דיוק גבוהה מאוד. מדובר בבדיקת שתן פשוטה המהווה חלק מהקטגוריה של ביופסיה נוזלית לאבחון מוקדם של סרטן ללא הליך פולשני. הבדיקה מתבססת על זיהוי סמנים ביולוגיים (ביו-מארקרים) על גבי הדנ"א שהופק מהתאים בדגימת השתן. נוכחות של סמנים אלו מעידה על סיכון מוגבר להימצאות גידול סרטני, גם כזה שלעיתים לא ניתן לראות כלל בבדיקות הדמיה או אבחנה פולשניות.

חשוב לדעת כי סרטן שלפוחית השתן הוא החמישי בשכיחותו וכיום ישנם כ – 20,000 ישראלים הנמצאים בשלבי טיפול ומעקב. על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מאובחנים בישראל כ – 1,800 חולות וחולים חדשים. על פי נתוני משרד הבריאות, כ- 50% מהמקרים הם בקרב נשים וגברים מעשנים.

הבדיקה החדשה תאפשר אבחון ראשוני בקרב בעלי תסמינים מחשידים וכן אבחון הישנות המחלה אצל אנשים שהחלימו כבר, אצלם הסיכון לחזרת המחלה הינו גבוה ועומד על 40-70% מהמקרים. עד כה, המעקב נעשה באמצעות בדיקת ציסטוסקופיה פולשנית הכוללת החדרת צינורית עם סיבים אופטיים לתוך שלפוחית השתן דרך פתח השופכה. לעיתים בדיקה זו מתבצעת בהרדמה. בגלל נטיית הגידול לחזור, מטופלים שאובחן אצלם בעבר סרטן שלפוחית השתן ונותחו, נדרשים לעבור מספר לא מבוטל של בדיקות פולשניות כחלק ממעקב לאורך שנים רבות.

סרטן שלפוחית השתן הוא אחד מסוגי הסרטן המאתגרים והיקרים ביותר לאבחון, טיפול ומעקב. למעשה זה הסרטן היקר ביותר לטיפול בגלל הצורך במעקב למשך שנים רבות ומספר פעמים בשנה.

הבדיקה החדשה שנקראת ®Bladder EpiCheck, מיוצגת בישראל על ידי מדיקל לינק ומיועדת לזהות בדגימות השתן של המטופלים קיום או היעדר של סרטן בשלפוחית השתן. השימוש בה יאפשר הפחתה במספר הבדיקות הפולשניות למטופלים שנמצאים במעקב, על ידי שימוש בבדיקה החדשה לסירוגין עם בדיקת ציסטוסקופיה. בנוסף הבדיקה יכולה לשפר את שיעורי הגילוי המוקדם, בפרט גידולים שטוחים שקשה לאתרם בבדיקה פולשנית או הדמיה.

פרופ' עופר נתיב מומחה לכירורגיה אורולוגית, מרצה בפקולטה לרפואה של הטכניון ולשעבר מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי בני ציון בחיפה, המשמש כיועץ למדיקל לינק, נציגת הבדיקה בישראל הסביר כי: "אבחון מוקדם של סרטן שלפוחית השתן הוא המפתח לריפוי. הבדיקה היא חידוש משמעותי המאפשר לנו כרופאים לאבחן גידולים שלעיתים קשה לראותם בבדיקות הקיימות וכן לרווח את בדיקות הציסטוסקופיה הפולשניות אצל מטופלים הנמצאים במעקב. באופן טבעי, רוב האנשים נרתעים מהבדיקות הפולשניות ולכן במקרים רבים נמנעים מביצוע המעקב בתדירות הנדרשת. בדיקת השתן הפשוטה תגדיל את שיעור ההיענות למעקב ותפחית את אי הנוחות הכרוכה בפרוצדורה פולשנית. יישום נוסף של הבדיקה הוא למטופלים אצלם החלו תסמינים מחשידים לסרטן שלפוחית השתן, בעיקר דימום אך גם צריבה במתן שתן. אצל רובם המכריע הסיבה אינה גידול אך על מנת לשלול סרטן, המטופלים נדרשים בחלק גדול מהמקרים לעבור גם בדיקת ציסטוסקופיה פולשנית כחלק מתהליך הבירור. שימוש בבדיקת Bladder EpiCheck גם ביישום של אבחון ראשוני, יאפשר הפחתה משמעותית במספר הבדיקות הפולשניות. יש חשיבות רבה לאבחון מוקדם של סרטן שלפוחית השתן ובפרט גידולים בדרגת ממאירות גבוהה, בשל העובדה שגידולים אלו עלולים להתקדם במהירות, לחדור לרקמת השריר של דופן השלפוחית ולהתפשט גם לבלוטות הלימפה ולאיברים נוספים. ראוי להדגיש שהודות למידע המתקבל מבדיקת השתן החדשה, ניתן להפנות להליך פולשני רק את מי שנמצא בבדיקה כחיובי לסרטן ולא את מי שרק חשוד ככזה."

יעילות ואמינות הבדיקה החדשה הוכחו לאחרונה במטה אנליזה נרחבת של מחקרים קליניים בינלאומיים שנערכו במספר רב של מרכזים רפואיים מובילים בעולם אשר הצביעו על כך שהבדיקה משפרת את שיעור גילוי המקרים עם ממאירות בדרכי השתן. המחקרים הראו כי לבדיקה ערך ניבוי שלילי של 99% לסרטן ברמת ממאירות גבוהה בשלפוחית השתן כלומר, ב-99% מהמקרים בהם מתקבלת תוצאה שלילית, אכן אין סרטן בדרגת ממאירות גבוהה בשלפוחית השתן.

בדיקת השתן החדשה פותחה על ידי חברת נוקלאיקס (Nucleix) הישראלית המתמחה בבדיקות מולקולריות חדשניות ולא פולשניות לאבחון סרטן כך שמדובר בפריצת דרך כחול לבן. הבדיקה מיוצגת בלעדית בישראל על ידי חברת מדיקל לינק (Medical Link) מקבוצת בייבי לינק העוסקת בטכנולוגיות רפואיות מתקדמות, מספקת בדיקות חדשניות ופועלת כבר 17 שנה במערכת הבריאות בארץ.

הבדיקה שנקראת כאמור ®Bladder EpiCheck כבר אושרה על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי ה – FDA לצורך אבחון הישנות המחלה ואף נכללת בבדיקות הנסקרות בהנחיות של האיגוד האירופי לאורולוגיה (EAU). בנוסף היא בעלת תו הסימון CE לתקינה אירופית וחוסכת כח אדם, תשתיות ועלויות למערכת הבריאות.

הבדיקה מיועדת לגברים ולנשים בכל גיל עם חשד לסרטן שלפוחית השתן בעלי הפניה מאורולוג. עלותה היא 3,250 שקלים. נכון להיום היא כבר נכללת במרבית ביטוחי הבריאות הפרטיים בארץ והחברה מעריכה שגם הביטוחים המשלימים של קופות החולים, צפויים ככל הנראה להצטרף בקרוב. מתן דגימת השתן לתושבי חיפה מתבצעת במעבדת חורל בבית חולים אלישע בחיפה ובנוסף החברה מאפשרת לאנשים חולים או מוגבלים, בתוספת תשלום סבירה, להזמין גם איסוף באמצעות שליח של הדגימה מביתם. דגימות השתן נשלחות למעבדה בהולנד לצורך ביצוע הבדיקה ופענוחה, והתשובה מתקבלת בתוך 15 ימי עבודה בדואר אלקטרוני למטופלים ולאורולוג שלהם. תוצאת הבדיקה מתקבלת כחיובית או שלילית לנוכחות סרטן.

צילום: מדיקל לינק
צילום: מדיקל לינק
כתבות מעניינות נוספות
גישה טיפולית רב-גונית
טיפול בהתמכרות כרוך בגישה רב-גונית המתייחסת הן להיבטים הפיזיים והן...
סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך צה"ל
מבחני דפר הם סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך...
ספה ייחודית ונוחה באופן בלתי רגיל
אחת הדרכים ליהנות מנוחות מקסימלית וכן גם מיעילות זה באמצעות...
כיצד אפשר לעזור לכם מול הרשויות?
חילוקי הדעות שיש בין שמאים נובעים לא פעם מההשתייכות שלהם...
כשאתם בבעיה התקשרו למי שבאמת יכול לעזור לכם
מעצר או חקירה, הסתבכות בפלילים ועם המשטרה, כל אלה אירועים...
חשיבות ביצוע בדק בית גם בדירות חדשות
אחד השיקולים לרכישת דירה חדשה מקבלן הוא שהכניסה היא לדירה...
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מאמן הכדורגל ברק בכר ערך הרצאה להנהלת מרחב צפון בחברת מקורות
מאמן העל בכדורגל ברק בכר, שמונה השבוע בשנית לאמן את...
מתי נבצע טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה?
משרד הבריאות קבע נוהל שמורה על ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה...
אביב יפני בצפון הארץ פסטיבל ייחודי לכל המשפחה: "אביב יפני" יערך במהלך חול המועד פסח בחוצות המפרץ
הפסטיבל בפסח יכלול בין הייתר: מתחם מעוצב בהשראת ארץ השמש העולה, הפנינג...