Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

בג"ץ ביטל את תעודת המחלה הגורפת שהוצאה לשוהים בבידוד

בג"ץ ביטל את תעודת המחלה הגורפת שהוצאה לשוהים בבידוד
מקור pixabay

בחודש פברואר 2020 הוציא משרד הבריאות תעודת מחלה גורפת לעובדים השוהים בבידוד לפי צו בריאות העם. האישור הגורף ספג ביקורת קשה מצד המעסיקים על הנטל הכבד שהוטל עליהם בספיגת העלויות הכספיות הנובעות מהמהלך. בשל התנהלות המדינה נאלצו מעסיקים לפנות לעורך דין דיני עבודה בחיפה כדי לקבל ליווי משפטי צמוד באשר לזכויותיהם כמו גם לזכויות העובדים.

לפני ימים אחדים, פסק בג"ץ כי משרד הבריאות פעל בניגוד לחוק כאשר חייב את כל המעסיקים במשק לשלם דמי מחלה לעובדים השוהים בבידוד כפוי.

בג"ץ ביטל את תעודת המחלה הגורפת שהוצאה לשוהים בבידוד
מקור pixabay

במסגרת פסק דין, פסק בג"ץ כי עובדים שכירים שחל עליהם צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה), התש"ף-2020, שאין להם תסמינים ואף אין הם נושאים את הנגיף, אינם זכאים לדמי מחלה, לפי חוק דמי מחלה.

בג"ץ נימק את החלטתו בכך, שהשהות של עובד בבידוד מכוח צו הבידוד אינה מהווה "מחלה" כהגדרתה בחוק דמי מחלה. בג"ץ הוסיף כי לשם קידומן של שתי התכליות שבבסיס חוק דמי מחלה – הבטחת תשלום שכרו של העובד בימי מחלתו ושמירה על בריאות הציבור – סיפק המחוקק תמריץ כלכלי מסוים לכל מי שחלה להישאר בביתו בימי מחלתו והנטל הכלכלי הכרוך בתשלום דמי המחלה, מחולק בין המעסיק והעובד על פי המנגנון שקבע המחוקק.

לכן קבע בג"ץ כי פרשנות המבקשת לכלול בגדר המונח "מחלה" את כל מי שחייבים בבידוד על פי הצו, גורפת מדי, מתנגשת עם לשון החוק ומותחת את התכלית הנוגעת לשמירה על בריאות הציבור למחוזות החורגים מיחסי עובד-מעסיק.

בג"ץ אף ציין כי פרשנות זו משנה באופן משמעותי את תמונת הסיכונים הכלכליים הנשקפת הן לעובדים והן למעסיקים באשר לדמי המחלה שלהם זכאים העובדים. שינוי איזון כזה, אשר לו השלכות על זכויותיהם של הצדדים ליחסי העבודה, אינו מצוי בסמכות הגורם המבצע במשרד הבריאות, אלא נתון למחוקק.

בג"ץ סיכם בכך ש"חולים סטטיסטיים" השוהים בבידוד מניעתי, בעודם נקיים מתסמיני מחלה ומהנגיף, אינם חולים בשום מחלה אשר שוללת את יכולתם לעבוד.

לפיכך, בג"ץ הכריז על בטלות תעודת המחלה הגורפת שהוצאה על ידי משרד הבריאות לפי הצו האמור. יחד עם זאת, בג"ץ קבע שביטול התעודה ייכנס לתוקף ביום 30.9.2020, על מנת לאפשר לרשויות המוסמכות להעמיד דברים על מכונם. המלצה למעסיקים היא להתייעץ עם עורך דין לדיני עבודה המתמחה בייצוג מעסיקים.

כתבות מעניינות נוספות
גישה טיפולית רב-גונית
טיפול בהתמכרות כרוך בגישה רב-גונית המתייחסת הן להיבטים הפיזיים והן...
סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך צה"ל
מבחני דפר הם סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך...
ספה ייחודית ונוחה באופן בלתי רגיל
אחת הדרכים ליהנות מנוחות מקסימלית וכן גם מיעילות זה באמצעות...
כיצד אפשר לעזור לכם מול הרשויות?
חילוקי הדעות שיש בין שמאים נובעים לא פעם מההשתייכות שלהם...
כשאתם בבעיה התקשרו למי שבאמת יכול לעזור לכם
מעצר או חקירה, הסתבכות בפלילים ועם המשטרה, כל אלה אירועים...
חשיבות ביצוע בדק בית גם בדירות חדשות
אחד השיקולים לרכישת דירה חדשה מקבלן הוא שהכניסה היא לדירה...
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מתי נבצע טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה?
משרד הבריאות קבע נוהל שמורה על ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
חזרה לחיים ללא כאבים: ניתוח מפרק הירך
ניתוח החלפת הירך זהו בעצם הליך כירורגי, במסגרתו מסירים לגמרי...