Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

יקנעם עלית: למרות המשבר הכלכלי והאבטלה העולה, מועצת העיר אישרה העלאת ארנונה בשיעור של 1.1%

יקנעם עלית: למרות המשבר הכלכלי והאבטלה העולה, מועצת העיר אישרה העלאת ארנונה בשיעור של 1.1%
עיריית יקנעם

בשנה שעברה עלה שיעור הארנונה ב-2.85% למגורים ולתעשייה וכעת נוספה עוד עלייה בשיעור של 1.1% . כך שבשנתיים האחרונות בחסות הטייס האוטומטי עלתה הארנונה בכמעט 4%.

חבר המועצה ירון חן: "עצוב ומביש. חברי הקואליציה מנותקים מתושבי העיר, העדיפו להמריא עם 'הטייס האוטומטי' של משרד הפנים ולתת לתושבים להתרסק מול הוצאות תופחות והכנסות מתכווצות".

מהישיבה יצאה בשורה לחובבי הספורט בעיר: בעקבות הצעה לסדר של חבר המועצה ירון חן, הודיע ראש העיר על הקמת 6 מגרשי ספורט מיני פיץ'

עיריית יקנעם

מועצת העיר יקנעם עילית התכנסה השבוע (יום ב') לשתי ישיבות מועצה רצופות, בהם עלה אישור צו הארנונה לשנת 2021, ואחרי כן דיון בדו"חות כספיים, הצעות לסדר ושאילתות.

נוכח משבר קורונה והמצב הכלכלי שפוקד תושבים רבים, הניחו חבר האופוזיציה ירון חן, יו"ר סיעת "הדרך – מחוברים לתושבים", בתמיכת חברי סיעת "יקנעם מרגישים בבית", יעל בן שבת ואליהו פרופסורסקי, הצעה שקראה לראש העירייה סימון אלפסי שלא להעלות את הארנונה בשיעור של 1.1% על פי דרישת משרד הפנים, מה שמכונה "הטייס האוטומטי".

בדבריו במליאה ציין חן כי הדבר נעשה גם ברשויות אחרות דוגמת רעננה, באר שבע, רמת גן, בית שאן ועוד רשויות בהם מועצת העיר החליטה לא לקבל את דרישת משרד הפנים ולדחות את הבקשה להעלאת ארנונה. "אין צורך להכביר במילים כמה כל שקל שיוצא מכיס התושבים במשבר הנוכחי הוא קריטי לכלכלת משפחות רבות בעיר. תוסיפו למשוואה את נתוני האבטלה המאמירים ביקנעם עקב הקורונה, מכ-500 מובטלים ליותר מ-2300, ותקבלו תמונה כלכלית-חברתית מדאיגה מאוד בעיר שלנו". ציין חן, המשמש גם כיו"ר וועדת הביקורת בעירייה.

יצוין כי בשנה שעברה עלה שיעור הארנונה ב-2.85% למגורים ולתעשייה וכעת עוד 1.1% כך שבשנתיים האחרונות בחסות הטייס האוטומטי עלתה הארנונה בכמעט 4%. חן אמר לאחר ההצבעה הזו: "עצוב ומביש. לצערי הקואליציה העירונית בראשות סימון אלפסי לא נענתה בחיוב למכתב ששלחנו לכל חברי המועצה, ובו קריאה שלא להיענות לדרישה להעלות את הארנונה ב-2021 בשיעור הטייס האוטומטי. חברי הקואליציה מנותקים מהמצב ומהתושבים, הם העדיפו להמריא עם 'הטייס האוטומטי' של משרד הפנים בעודם התושבים מתרסקים במציאות הכלכלית של הוצאות תופחות והכנסות מתכווצות. אנחנו נמשיך להיאבק באטימות הזו".

לאחר הפסקה של חמש דקות התקיימה ישיבה נוספת מן המניין לאישור הדוח הכספי לרבעון רביעי של שנת 2019 והרבעון הראשון של 2020. מן הדו"חות עולה תמונה כספית קשה מאוד, כאשר על פי הדו"ח של הרבעון האחרון של 2019 הגירעון בתקציב הרגיל עלה בכמיליון שקלים לעומת שנת 2018, לכדי 19 מיליוני שקלים, כאשר הגירעון בתקציבי הפיתוח (תב"ר) עומד על 35.6 מיליוני שקלים. בנוסף, החובות לספקים שטרם שולמו עומדים על כ-54.2 מיליוני שקלים, מה שמעמיד את סך הגירעונות והחובות של העיר על כ-109 מיליון שקלים.

חן התריע מפני המצב במהלך הישיבה, ואמר: "מי ישלם את כל החובות האלו? יש ספקים שכבר לא מוכנים לגשת למכרזים של העירייה כי הם חוששים שלא ישלמו להם. אם בסוף שנה יש חובות של 54 מיליון שקלים לספקים, ויש סכום דומה בגירעונות בתקציב הרגיל והבלתי רגיל – אנחנו עומדים בפני שוקת שבורה, אבל העיקר שחגיגת הוצאות השכר והג'ובים של הבכירים נמשכת. זוהי תמונה מדאיגה, אנחנו על סף תהום כלכלית!".

חדשות חיוביות: הלחץ של ירון חן על ראש העיר הניב 6 מגרשי ספורט חדשים

במסגרת הישיבה השניה שהתקיימה השבוע במועצת העיר, חבר המועצה ירון חן העלה הצעה לסדר בפני המליאה בעניין שיפוץ ותחזוקת מגרשי ספורט ישנים ברחבי השכונות בעיר, וזאת אחר פניות רבות של תושבים אליו נוכח ההזנחה במגרשים. כמו כן הציע חן להפעיל אפליקציה עבור התושבים להסדרת חלוקת שעות המגרש, בדומה לפרויקט שנעשה בקריית ביאליק.

בתשובת ראש העירייה לעניין נמסר כי העירייה תהפוך 6 מגרשים ישנים למגרשי מיני פיץ' (מגרש ספורט משולב). תחילה בשכונת שער הגיא, באורט אלון ובמגרש ברחוב ארזים ובהמשך גם במגרשים ברחובות חרמון, ירדן ומירון.

בהצעה לסדר נוספת של חבר המועצה שעסקה בהצבת דפיברילטורים ברחבי העיר במקום תאי טלפון ציבוריים, בשיתוף מד"א, הבטיח ראש העיר לבדוק את הנושא ואת העלויות הכרוכות בו, אך לא שלל את ההצעה על הסף.

 

תגובת עיריית יקנעם:

"עיריית יקנעם לא מעלה את הארנונה מזה שנים רבות, אלא רק מעדכנת בהתאם להחלטת משרד הפנים. יקנעם מדורגת בסוציו אקונומי 7 מה שמאפשר לה לגבות 53 ₪ למ"ר. בהמלצת ראש העיר, סימון אלפסי עיריית יקנעם לא העלתה  את הארנונה לשנת 2021, וזאת על אף שהארנונה ביקנעם למגורים נמוכה משמעותית, הן באזור, והן יחסית ליישובים בעלי מאפיינים דומים, ועומדת על כ-39 ₪ בלבד למ"ר. העירייה יכלה בקלות רבה לבקש ולקבל ממשרדי הפנים והאוצר אישור להעלאת ארנונה של עד 5%, אולם פסלה זאת על הסף, גם לאור המשבר הכלכלי שהקורונה הביאה. העירייה עדכנה את צו הארנונה כמתחייב מהחלטת משרד הפנים, והמשמעות כאן היא 0.40 אגורות למ"ר, קרי פחות מ-40₪ לשנה לדירה בגודל 100 מ"ר. סה"כ הארנונה למגורים שנגבית ביקנעם לא מכסה אפילו את השתתפות העירייה בסבסוד החינוך היישובי. מתוך תקציב של כ- 205 מיליון ₪ הארנונה למגורים מהווה כ- 10% מהתקציב מה שמעיד על כמה נמוכה היא. תושבי יקנעם ימשיכו ליהנות מהנהגה אחראית וממיטב השירותים, וכמובן מארנונה נמוכה במיוחד כאשר ראש העיר לקח על עצמו לגייס את הכספים ממקורות אחרים".

כתבות מעניינות נוספות
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מאמן הכדורגל ברק בכר ערך הרצאה להנהלת מרחב צפון בחברת מקורות
מאמן העל בכדורגל ברק בכר, שמונה השבוע בשנית לאמן את...
אביב יפני בצפון הארץ פסטיבל ייחודי לכל המשפחה: "אביב יפני" יערך במהלך חול המועד פסח בחוצות המפרץ
הפסטיבל בפסח יכלול בין הייתר: מתחם מעוצב בהשראת ארץ השמש העולה, הפנינג...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
אור ירוק לפרויקט התחדשות עירונית ענק בחיפה תחתית
חברת שובל – ברוך התחדשות עירונית מדווחת כי הגיעה לחתימות...
פגישה אישית עם גיבור צה"ל זיו שילון בחיפה
בוקר אישי עם זיו שילון – הכולל הרצאה מרתקת ומעוררת...
"אני מרגישה צעירה יותר לפחות ב-10 שנים"- המהפך של ילנה ויטנברג
ילנה ויטנברג חכמון, בת 47, רופאה, תושבת נשר ואם ל-2,...
לוקו- מקסיקו מגיעה לחיפה
זה מתחיל בנשנוש ומסתיים בארוחה שלמה- הטורטיות הממולאות של לוקו...
קריאת מגילה ביקנעם בסימן הוקרה לחיילי צה"ל
קריאת מגילה ביקנעם בסימן הוקרה לחיילי צה"ל חגיגות פורים ביקנעם נפתחו...
דירה דיסקרטית- חוויה קצת שונה לבילוי בעיר
דירה דיסקרטית היא דירה רגילה שבה תוכלו לפגוש נשים לשירותי...