Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

יצירתיות פורצת דרך: מתווה פתיחת שנת הלימודים תשפ"א במערכת החינוך בקרית טבעון הינו מיטבי, איכותי ומהווה דוגמה ומופת ליישובים אחרים

יצירתיות פורצת דרך: מתווה פתיחת שנת הלימודים תשפ"א במערכת החינוך בקרית טבעון הינו מיטבי, איכותי ומהווה דוגמה ומופת ליישובים אחרים

ההצלחה היא בזכות חשיבה ששוברת את גבולות  "האפשר", בזכות אוטונומיה ניהולית לבתי הספר, בזכות גמישות מחשבתית שאפשרה ניצול חכם של שעות הוראה, פיצול גמיש לקבוצות לימוד, שימוש מושכל בחללי בית הספר ובמרחבי היישוב, פתרונות יצירתיים למקצועות לימוד, בזכות חשיבה מחוץ לקופסא וחשיבה במודל רישתי של "עיר חינוך", הנהנית מכוחו של שיתוף פעולה, ממשאבי היישוב וממרחבי הטבע

בישיבת היערכות לשנת הלימודים תשפ"א, שנערכה השבוע באולם צוותא, בהשתתפות ראש המועצה עידו גרינבלום, מ"מ ראש המועצה סיגלית עין קדם, יו"ר ועדת חינוך שרה גרינצווייג, מנהלת המחלקה לחינוך טלי רביב קרויטורו, מנהל השירות הפסיכולוגי, מנהל יחידת הנוער, מנהלי בתי הספר ומפקחי המחוז במשרד החינוך -תיכוניים ויסודיים, הציג הצוות הניהולי מודל מנצח, יצירתי ופורץ דרך. מתווה פתיחת שנת הלימודים באחד בספטמבר, 2020  במערכת החינוך בקרית טבעון  הינו מיטבי, איכותי ומהווה דוגמה ומופת לישובים אחרים במדינת ישראל.

מתווה פתיחת שנת הלימודים תשפ"א במערכת החינוך בקרית טבעון
הקורונה ומערכת החינוך

מאז חודש מרץ האחרון כולנו חווים וחיים במציאות חדשה ואחרת. כזו שמבקשת מאיתנו לשנות הרגלים, להתמודד עם אתגרים ולהסתגל לקיים את חיינו בצל הקורונה.

במערכת החינוך בקרית טבעון, בחרנו להתייחס לאתגרים ולצד זה להתרגש ו"לקחת" את ההזדמנויות שניתן להרוויח מהקורונה.
במשך כל הקיץ מערכת החינוך, על כל הרצף הגילאי והחינוכי (הפורמאלי והבלתי פורמאלי) עמלה רבות ובמרץ רב ונערכה לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה.

בזכות גמישות מחשבתית וחשיבה יצירתית ששוברת את גבולות "האפשר", הצלחנו להגיע להישגים מרשימים וייחודיים.

חשיבה מחוץ לקופסה
במערכת החינוך בקרית טבעון, תלמידי כיתות ה' ומעלה, יגיעו לבתי הספר וילמדו מספר שעות הגדול פי 2 ואף פי 3 מאשר במתווה שהנחה משרד החינוך.
איך זה אפשרי?
כולנו, כקהילה וכחברה, מכירים בכך שלתקופת הקורונה השלכות משמעותיות ורחבות על חינוך ילדינו. לפיכך, לא הסכמנו לקבל מציאות בה ילדים ונוער ישהו שעות ממושכות בבית ללא ליווי מבוגר. עבדנו במודל רישתי הרואה בטבעון כ"עיר חינוך". קהילת המנהלים חשבה יחד על פתרונות יצירתיים, ניצול חכם של מרחבי ומשאבי היישוב והקהילה, שימוש מושכל במרחבים הבית ספריים ובמשאבי השעות וכוח האדם הבית ספרי, מתן אוטונומיה למנהלי בתי הספר להגמשת מערכת השעות ומקצעות הלימוד, שיתוף פעולה בין החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי לטובת פתרון בעיות ועוד. כל זאת כדי שנוכל לבנות מערכות יציבות ומענים שיאפשרו לנו להיות במצב מניעתי, ולצמצם כמה שיותר מצבי סיכון ופערים לימודיים.
בעקבות ההצלחה,  מחלקת החינוך בקרית טבעון מקבלת  פניות מבתי ספר ורשויות ברחבי הארץ שרוצות ללמוד את מודל העבודה שלנו כאן ואת הישגיו.

תכנית חינוכית-פדגוגית מיטבית
לצד עבודה על מיומנויות למידה חדשות ורלוונטיות לתקופה זו, דגשי התוכנית החינוכית-פדגוגית לשנה הבאה מביאים לביטוי עבודה משמעותית ואינטנסיבית על היבטים אישיים- רגשיים- חברתיים ושמירה על קשר רציף. זאת מתוך הבנת הצורך בטיפוח החוסן של תלמידים, אנשי צוות, הורים ומשפחות.

לאורך הקיץ לצוותי הניהול והחינוך היתה תקופת למידה משמעותית והכנות מרובות ומורכבות למצב של למידה משולבת- מקרוב ומרחוק. ברור לכולנו שעל מנת שהלמידה בתנאים אלה תהיה איכותית נדרש זמן, ומדובר בתהליך המעורבים בו מגוון רחב של משתנים ואילוצים וצורך בשינוי תודעתי ותפיסתי.
נעשו צעדים משמעותיים ואין ספק כי עבודה רבה עוד לפנינו ויש עוד סוגיות שמצריכות פתרון והתייעלות.

קווים כללים להפעלת מערכת החינוך בטבעון לשנת תשפ"א

מערכת החינוך תפעל תוך יצירת שגרה יציבה, הקפדה על כללי "התו הסגול" להתנהלות, שתאפשר ככל הניתן מניעה וצמצום של מקרי הדבקה.

מוטלת על כולנו אחראיות יישובית להקפיד על הכללים הנדרשים ולגלות ערבות הדדית, על מנת לאפשר המשך פעילות של מערכות החינוך, ולטובת קיום של שגרת חיינו בצל הקורונה.

קהילה תומכת

בקהילת קרית טבעון ישנם כוחות רבים וטובים המעוניינים להתנדב ולסייע למערכת החינוך במגוון דרכים רבות ויצירתיות. נאפשר לשנה להתחיל על מנת להרגיש את יציבות המערכות, ובהתאם לצרכים שיעלו במוסדות החינוך צוות הקהילה שהקמנו יוכל לנסח פנייה אל הקהילה למטרת השתלבות וסיוע למערכת החינוך.

ראש המועצה עידו גרינבלום: "התחייבנו לשים את החינוך בראש סדרי העדיפויות  וכך אנחנו עושים: בפדגוגיה, בחידושים, בראיית הפרט, בהשקעה חסרת תקדים בשיפוצים ועוד. תודתי הענקית לכל העוסקים בדבר".

סיגלית  עין קדם: "משבר הקורונה ללא ספק תפס את כולנו בהפתעה. ברור לי שזו קלישאה לומר שבכל משבר יש הזדמנות אולם בטוחני שמערכת החינוך היא אחת מהמערכות שיכולות לצאת מהמשבר הזה נשכרת. יש פה הזדמנות לקפוץ ולגשר על שני עשורים בהם נשארה מערכת החינוך מאחור במשעולי הדיגיטל שכולנו התקדמנו בהם.

נכחתי אתמול ביום מרתק בו צפינו בתוצרי פורום המנהלים שלנו וטלי רביב קרויטרו בראשם, על היערכותם לפתיחת מערכת החינוך ב- 1 בספטמבר.

השעות האינסופיות שהושקעו במערכות הלימודים בכפוף לכל המתווים והמגבלות המשתנים חדשות לבקרים, היצירתיות בבניית הסודוקו הזה ואין לי אלא לומר התברכנו!

לפעמים אני כהורה, מקבלת את מערכת השעות של ילדי וחושבת כמה מעט מדי או מאוחר מדי ושוכחת את המפעל שעומד מאחורי יצור כל שעת לימוד פרונטלית או דיגיטלית.

פנינו לשנה מאתגרת ונצעד בשביליה ביחד בסבלנות, בידיעה שאיתנו מוביל צוות מהשורה הראשונה!

אם רק הייתם שומעים את השבחים שקיבלו המנהלים האלה שלנו מנציגי  משרד החינוך, על התכניות שלהם ששוכפלו והופצו לבתי ספר אחרים ברחבי הארץ – הייתם מבינים.

הייתם מבינים שלצוותי החינוך שלנו לא באמת היה חופש גדול, גם לא קטן.

הייתם מבינים  שהם חושבים ומנתחים כל תרחיש אפשרי, שהם חושבים ביחד עם יחידת הנוער וצוות השרות הפסיכולוגי המצוין שלנו על כל ילד/ילדה, או משפחה בסיכון, או בקושי. הם נערכים עם הציוד המתאים ביחידות הקצה בהיבט הפיזי והפדגוגי. ועם הכל, עדין יהיו אתגרים ויהיו קשיים ונוכל ללמוד מהם ולהפיק לקחים תוך כדי תנועה, כי יש לנו צוות מנצח ויש לנו הורים מעורבים ופעילים ויש לנו מנהלת מחלקת חינוך עם עוצמה ואנרגיה להפוך את קרית טבעון לקרית חינוך מובילה – בהצלחה לכולנו".

שרה גרינצווייג:  "הוקרה גדולה מגיעה לכל מנהלי בתי הספר בקרית טבעון, כולל החווה החקלאית, ולראשת מחלקת חינוך, שעובדות.ים סביב השעון על מנת להתאים את בתי הספר לסיטואציות בלתי אפשריות ולהוראות המשתנות כל כמה שעות. בזכות שיתוף הפעולה, המאמצים העצומים והשקעות המועצה, יקבלו ילדי טבעון בשנת תשפ"א, בתי ספר משופצים ואף יותר שעות בית ספר מהמתווה הארצי. יחד עם זאת, כולנו, הורים, תלמידים ומורים, צריכים לגלות בעצמנו משאבי אורך רוח והבנה לקשיים, האחד של השני, כי המצב איננו פשוט ומשתנה בתדירות גבוהה. בריאות טובה לכולנו".

טלי רביב קרויטרו:  "אני גאה להוביל את הנהגת החינוך היישובית ולהיות שותפה לתקופה מרגשת שמאיצה קדימה תהליכים, בזכותם הופכת מערכת החינוך רלוונטית יותר. הערכתי הרבה למנהלים שעבדו ימים כלילות במהלך החודשים האחרונים ובמהלך קיץ זה, על מנת להגיע למודל פעולה מיטבי במציאות מורכבת זו. תודה גדולה להורי התלמידים והתלמידות, על האמון, על שיתוף הפעולה, על התמיכה ועל הסבלנות לתהליך. במיוחד רוצה להודות על ההבנה, שעל אף הרצון של כולנו בוודאות ובמתווה ברור לפתיחת שנה, עד לרגעים אלה אנו מתעדכנים חדשות לבקרים במתווים השונים ונערכים לשינויים ולמגוון תרחישים. אני בטוחה שיחד כולנו בשיתוף פעולה נמשיך להציב הרים במקומות חדשים ונחלום כולנו יחד, כאמרתו של  ניטשה "האמונה לא עוקרת הרים ממקומם אלא מציבה אותם במקומות שאין בהם הרים כלל". מאחלת לכולנו שנה מוצלחת ובריאות איתנה לכולם."

כתבות מעניינות נוספות
ספה ייחודית ונוחה באופן בלתי רגיל
אחת הדרכים ליהנות מנוחות מקסימלית וכן גם מיעילות זה באמצעות...
כיצד אפשר לעזור לכם מול הרשויות?
חילוקי הדעות שיש בין שמאים נובעים לא פעם מההשתייכות שלהם...
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מאמן הכדורגל ברק בכר ערך הרצאה להנהלת מרחב צפון בחברת מקורות
מאמן העל בכדורגל ברק בכר, שמונה השבוע בשנית לאמן את...
אביב יפני בצפון הארץ פסטיבל ייחודי לכל המשפחה: "אביב יפני" יערך במהלך חול המועד פסח בחוצות המפרץ
הפסטיבל בפסח יכלול בין הייתר: מתחם מעוצב בהשראת ארץ השמש העולה, הפנינג...
משלבים את התעשייה עם האקדמיה
נציגי הקרן הפילנטרופית גוטווירט ובכירים מהטכניון ביקרו במרכז המחקר והפיתוח...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
אור ירוק לפרויקט התחדשות עירונית ענק בחיפה תחתית
חברת שובל – ברוך התחדשות עירונית מדווחת כי הגיעה לחתימות...
פגישה אישית עם גיבור צה"ל זיו שילון בחיפה
בוקר אישי עם זיו שילון – הכולל הרצאה מרתקת ומעוררת...
"אני מרגישה צעירה יותר לפחות ב-10 שנים"- המהפך של ילנה ויטנברג
ילנה ויטנברג חכמון, בת 47, רופאה, תושבת נשר ואם ל-2,...