Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

המאבק בנשר הצליח – כלל מוותרת על פרויקט אנרגיה ענק

המאבק בנשר הצליח – כלל מוותרת על פרויקט אנרגיה ענק

החברה מקפיאה הקמתה של תחנת כוח בשיטת אגירה שאובה בשל לחץ פוליטי מצד עיריית נשר והיעדר מכסות מרשות החשמל שיהפכו את ההשקעה לכדאית • עלות ההקמה עומדת על מיליארד וחצי שקל, ועד כה השקיעה החברה בפרויקט כ-14-12 מיליון שקל.

חברת "אנרגיה שאובה בנשר" החליטה להקפיא פרויקט ענק בעלות של כמיליארד וחצי שקל להקמת תחנת אנרגיה שאובה בעיר נשר – כך הודיעה במכתב שנשלח לאחרונה ליו"ר הות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) זאב ביילסקי.

"אנרגיה שאובה" היא חברה בת של משאב שבשליטת לן בלווטניק, וחברה אחות לנשר תעשיות מלט. התוכנית הייתה להקים תחנה שתתבסס על מאגר שיוקם בשטח מחצבות מפעל נשר ההיסטורי על הר הכרמל ויחובר לבריכה תחתונה סמוך לנחל הקישון. תחנת הכוח בנשר אמורה הייתה לייצר חשמל בהספק של 220 מגה ואט במשך שמונה שעות.

משאב מקפיאה את הפרויקט אחרי שהשקיעה בתכנונו וקידומו כ-14-12 מיליון שקל, סכום נמוך לעומת עלות ההקמה שלו, שנאמדת במיליארד וחצי שקל. כלל תעשיות, החברה האם של משאב, כבר הקפיאה את הפרויקט ב-2011. אז הייתה החברה בשליטת איי.די.בי של נוחי דנקנר, ואז הייתה הסיבה התנגדות של עיריית נשר. באותה תקופה ניסתה העירייה לקדם הקמת מתחם נופש סמוך לקישון, בשטחים שיועדו להקמת תחנת הכוח. לאחר שמתחם הנופש לא הוקם, הוחלט בכלל תעשיות, הפעם כבר כחברה פרטית בשליטת בלווטניק, לקדם שוב את הפרויקט. החברה קיבלה רישיון מותנה לייצור חשמל באנרגיה שאובה במרץ 2017, אך כעת מוקפאת התוכנית שוב.

הקפאת התוכנית באה לאחר התנגדות של מאות תושבים שהובלה על ידי שלומי זינו, יו"ר האופוזיציה בעיריית נשר, זינו הקים מטה מאבק לפני שנה ופנה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים שאב אלקין ויובל שטייניץ בבקשה לפעול לביטול הפרויקט. אל זינו הצטרפו מאות תושבים שאף השתתפו בהפגנה גדולה שנערכה בעיריית נשר בערב הדיון במועצת העיר שבו אנשי חברת כלל הציגו את התוכנית.

אולם סיבה נוספת היא המכסות הנמוכות לייצור אנרגיה באגירה שאובה. רשות החשמל מקצה לייצור אנרגיה באגירה שאובה 800 מגה ואט. מהם, כ-300 מגה ואט מוקצים לתחנה בגלבוע, שאותה מקימות אלקטרה ושיכון ובינוי; 340 מגה ואט נוספים מוקצים לפרויקט כוכב הירדן של האצ'יסון, תה"ל (מקבוצת קרדן) וקרן נוי. על יתרת המכסה, 160 מגה ואט, התמודדו הפרויקט בנשר ופרויקט בצוק מנרה, שאותו מובילה אלומיי של שלמה נחמה.

תחנות אגירה שאובה נחשבות להשקעה בטוחה, כיוון שכ-95% מהתגמולים שלהן מהמדינה – לפי הערכות בעבודות כלכליות שונות – הן על כוננות, כלומר, מוכנות לאספקת חשמל בהתראה קצרה, בלי שיש כמעט הוצאות ייצור. אך תגמולים אלה הם בהתאם למכסה של התחנה. לפי ההערכות בשוק האנרגיה, השקעה כספית גדולה כל כך עבור מכסה נמוכה יחסית, כפי שהיה צפוי בפרויקט בנשר, עלולה להיות לא כדאית.

ברשות החשמל מותירים את מכסת האגירה השאובה נמוכה יחסית מתוך רצון לתמרץ יזמים בסוגים אחרים של אגירת אנרגיה, בעיקר בטכנולוגיות סוללות.

במקביל לכך, חבר מועצת העיר נשר ומי שהיה מועמד לראשות העיר נשר של מפלגת הליכוד, וכיום מכהן כיו"ר האופוזיציה בעיריית נשר הוביל כאמור התנגדות שאליה הצטרפו מאות תושבים להקמת התחנה ולפרוייקט הבניה האדיר של חברת כלל המתכננת לבנות כ-5000 יח' דיור במגרש הסמוך לתוכנית : " אני מודה לכל פעילי המטה מצילים את נשר ובראשם פדי רואש יחד עם מאות התושבים שהצטרפו אלינו למאבק הגדול ביותר שהובלנו נגד תוכנית חברת כלל להקמת תחנת הכח לייצור חשמל בעיר שהיוותה איום גדול על פיתוח העיר נשר, הצלחנו לעורר את התודעה הציבורית וחברת כלל הודיעה על הקפאת הפרויקט. אני מודה לראש הממשלה מר בנימין נתניהו, ולשרים יובל שטייניץ וזאב אלקין, על שיתוף הפעולה.

אמשיך להגן על העיר נשר ולפעול יחד עם התושבים עבור פיתוח העיר."

יש לציין כי ראש העירייה הקודם של נשר, אברהם בינמו, דווקא תמך בהתלהבות בפרויקט, שיכול היה להביא פיתוח נופי לנשר ולהשתלב בתוכנית של כלל תעשיות להקים שכונה עם 5,000 יחידות דיור בשטח של מפעל נשר ההיסטורי. מנהרות הפרויקט היו מיועדות גם לשמש כמקלט ציבורי בעת מלחמה.

כתבות מעניינות נוספות
בשורה לתושבי חיפה: משרד הבריאות אישר בדיקה חדשה ולא פולשנית לאבחון של סרטן בשלפוחית השתן
ניתן לבצעה במעבדת חורל בבית חולים אלישע בחיפה פריצת דרך דרמטית...
משאנן תצא בשורה לארה"ב: סיוע לתלמידים עם ADHD במערכת החינוך
במכללה האקדמית להוראה שאנן יצאו לדרך עם פרויקט חדש: שיתופי...
מהלב לאמיר- סבב הנופשונים חוזר
לאחר שיפוץ וטיפול בהנגשת המקום וקבלת רשיונות ממשרד הבריאות והרווחה,...
אורן שטרלינג – חשיבותה של סוכנות שחקני כדורגל
הכדורגל הפך בשנים האחרונות לענף ספורט מקצועני לכל דבר, שבו...
דרמה בטירת כרמל – סקר מותח מצביע על קרב צמוד בין ראש העיר המכהן אריה טל למועמד אלי כהן
על פי משאל שנערך בקרב 800 איש בטירת כרמל נראה...
ירד מהרכב סובב את רגלו נפל ונפגע - האם זה נחשב כתאונת דרכים ?
לאחר שהוכר בביטוח לאומי כ"נפגע עבודה" חברת הביטוח בהסכם פשרה...
שוטרי מחוז חוף מתחנת חיפה ביצעו במהלך סוף השבוע פעילות אכיפה ממוקדת בעיר כנגד עבירות תנועה מסכנות חיים
במסגרת המאבק בעבירות מסכנות חיים אשר מגבירות משמעותית את הסיכון...
אורן שטרלינג סוכנות PLAY IT
אורן שטרלינג וסוכנות השחקנים PLAY IT חוגגים שנה
בימים אלו, אורן שטרלינג וסוכנות השחקנים המובילה, חוגגים שנה עם...
ערב הוקרה לזכרו של אופיר צרפתי ז"ל, שנרצח בשבי החמאס
כל רווחי הערב יתרמו למטה ההנצחה לאופיר ולעמותת "אחים לחיים"...
נשיא המדינה ביקר באוניברסיטת חיפה לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית בצל המלחמה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל, ביקרו היום, יום ראשון,...