Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הזדמנות נוספת לאכילה בריאה בבית הספר

הזדמנות נוספת לאכילה בריאה בבית הספר
קרדיט לצלמת - ניקי טורן סוביק

 שוב חוזרים לבית הספר ומלבד התלבושת, השיעורים וקלמר מלא בציוד נחזור כל בוקר גם לשאלה שמטרידה הרבה הורים –  "מה לשים בכריך לארוחת עשר?". אני חושבת שאין הורה שלא שואל את עצמו את השאלה הזו ובכל פעם הוא נתקל באותה התשובה שוקולד, גבינה, חביתה, פרי, חשוב כמובן לצרף גם משהו קטן ומתוק וכמובן לא לשכוח בקבוק מים.

 

הרבה הורים מאמינים שבבית הספר הילדים צריכים לאכול בריא ומזין וכשחוזרים הביתה, אפשר לפרוק עוול ולאכול חטיפים ומתוקים. אבל עמוק בפנים, אין הורה שלא רוצה שהאכילה הבריאה נלווה אותו ואת הילדים שלו לאורך כל שעות היום.

 

קרדיט לצלמת – ניקי טורן סוביק

אז מה ההבדל בין אכילה בבית ובין אכילה בבית הספר?

 ההבדל הראשון, הוא לוח זמנים ברור לאכילה בבית הספר יש שתי הפסקות אוכל ואם מאוד צמאים אפשר לצאת לשתות. מה קורה בבית? המטבח תמיד פתוח (בייחוד אם ההורים עובדים במקביל ולא משגיחים על הטיילת בין המטבח והסלון), אין הגבלה לכמות הפעמים שמותר לפתוח את המקרר, להכין כריך או לפתוח שקית עוגיות.

ההבדל השני, הוא אפשרויות הבחירה. בבית הספר יש לנו את האוכל שלנו, את הכריך שלנו, את מנת הפרי וזהו. אי אפשר להחליף במשהו אחר, אי אפשר לבשל משהו אחר שיהיה מוכן עוד כמה דקות. הילדים פותחים את הקופסה ואוכלים את מה שיש. אני יודעת שיש הרבה ילדים שמחליפים חטיפים או כריכים בבית הספר, אבל רב המורות לא מאשרות את זה, כך שהילדים לומדים להתמודד ולהתרגל לאכול את מה שאמא שלחה לבית הספר.

ההבדל השלישי, סוג האוכל. אם תחשבו על זה הבית הוא כמו סופרמרקט קטן, פותחים את המקרר ורואים מעדנים, משקאות קלים, יוגורטים.. פותחים את המגירה מוצאים בה חטיפי אנרגיה, ממתקים, עוגיות והמון המון דברם טעימים. מזונות אלה מתבססים על סוכרים ופחמימות פשוטות והם מלאים בחומרי טעם וצבע, מה שכולנו מכירים כמזון תעשייתי. חומרים אלה גורמים לשינויים ממושכים ברמות הסוכר מה שמשפיע על האנרגיה הגופנית של הילד ועל יכולות הקשב והריכוז שלו . בזמן שמתרחשת בגוף נפילת סוכר (רמת הסוכר בדם יורדת) , הילד ירגיש רעב , עייפות ותחושה של חוסר ריכוז ושוב יחפש משהו מתוק לאכול.  אבל בבית הספר אנחנו, ההורים מקפידים על מזון בריא.

ההבדל החמישי מתחבר אל סיבת האכילה. בעוד שבבית הספר המחשבות עסוקות בלמידה ופעילות חברתית כך שאף פעם לא משעמם לילדים, בבית הם לבד, לא מוצאים איך להעביר את הזמן ולכן פונים אל האוכל כפתרון. ילדים רבים הנמצאים בבית אוכלים אכילה ריגשית מתוך פחד, דאגה או חששות מהמצב הקיים. כל אלה מחלישים את המערכת החיסונית, גורמים לילדים לחפש אוכל  מתוק שיעלה את מצב הרוח ויפצה על ההרגשה הרעה.

אחרי חודשים ארוכים בבית של בידוד חברתי, לחץ נפשי וזמינות מיידית של חטיפים ומתוקים הורים רבים מצאו כי הרגלי האכילה של הילדים שלהם השתנו לרעה ובית הספר הוא הזדמנות נהדרת להחזיר אותם אל מסלול האכילה הבריאה, המזיקה והמחזקת.

 

קרדיט לצלמת – ניקי טורן סוביק

הימים הראשונים בבית הספר

היות ומסגרת בית הספר מאפשרת אכילה מוסדרת עם חוקים ברורים של מה מותר להביא לבית הספר ומה לא, נוכל לשנות את הכריכים שאנחנו שולחים ולהפוך אותו לתפריט מזין יותר, בריא יותר וכמובן טעים יותר.  אז איך עושים את זה?

  1. אל תצאו מהבית בלי ארוחת בוקר קלה ומזינה לאחר שהילדים התעוררו, הציעוו להם עם מזון קל לעיכול ומזין , שלא מכיל סוכרים מעובדים ופחמימות פשוטות. לדוגמא: פרוסת לחם מקמח כוסמין עם ממרח טחינה וסילאן / דבש,  פנקייק בריאות מקמח כוסמין או אפילו סלט בריאות. אתם לא צריכים להגיש ארוחת בוקר ישראלית כמו בבית מלון, אלא להציע מאכל קליל שיעזור להם להכניס אנרגיה בריאה לגוף ולהתחיל את היום יותר בקלות. מחקרים הראו כי ילדים שאכלו ארוחת בוקר מזינה שיפרו את יכולות הקשב והריכוז והצליחו יותר בבית הספר.

  2. הוסיפו שיבולת שועל לתפריט היומי תכירו את שיבולת השועל, אחד הדגן המזינים והבריאים שניתן לשלב בקלות בתפריט היומי.  שיבולת שועל עשירה בסיבים תזונתיים , ויטמינים ומינרלים שונים ומגוונים (בעיקר ויטמין מקבוצת B). אל תחששו להציע אותה לילדים, הטעם שלה מאוד ידידותי וניתן לשלב אותה בקלות במתכונים רבים, כגון : כדורי תמרים, שייקים, פנקייקים, דייסות ועוד.

  3. החליפו לחם לבן בלחם מלא  הלחם הלבן מאוד טעים, אך מכיל כמויות גבוהות של סוכר, לעומתו הלחם המלא (אנחנו מכירים אותו כלחם שחור) הוא יותר טבעי, יותר מזין ומסייע לגוף לשמור על רמת אנרגיה גבוה. והילדים? יהיו פחות עייפים ויותר מרוכזים במהלך השיעורים. במאפיות ובמכולות, תוכלו למצוא מגוון לחמים מלאים שעשויים מקמחים מלאים כגון קמח כוסמין, קמח שיפון, קמח טף או לחם מחמצת חיטה מלאה ועוד ועוד.

 

ברור ששינוי תזונתי לא יכול להתרחש בין לילה, בטח שלא עם ילדים. הציעו להם לטעום מאכלים בריאים יותר, הציעו להם להחליף חטיף במנת פרי, שתפו אותם בהכנת האוכל. ככל שתחשפו אותם לטעמים יותר בריאים ולרכיבים יותר בריאים, תוכלו לחזק את בריאותם. כמובן שאם אתם חוששים להתחיל שינוי כזה, חשוב שתתייעצו עם תזונאית או רופא המשפחה.

 

ערין כמאל דקסה, נטורופתית ומנחת הורים מתמחה בטיפול טבעי בהפרעות קשב וריכוז. יועצת, מלמדת ומלווה משפחות לאכילה מחזקת

  https://www.facebook.com/areenhealth

כתבות מעניינות נוספות
גישה טיפולית רב-גונית
טיפול בהתמכרות כרוך בגישה רב-גונית המתייחסת הן להיבטים הפיזיים והן...
מאמן הכדורגל ברק בכר ערך הרצאה להנהלת מרחב צפון בחברת מקורות
מאמן העל בכדורגל ברק בכר, שמונה השבוע בשנית לאמן את...
אביב יפני בצפון הארץ פסטיבל ייחודי לכל המשפחה: "אביב יפני" יערך במהלך חול המועד פסח בחוצות המפרץ
הפסטיבל בפסח יכלול בין הייתר: מתחם מעוצב בהשראת ארץ השמש העולה, הפנינג...
משלבים את התעשייה עם האקדמיה
נציגי הקרן הפילנטרופית גוטווירט ובכירים מהטכניון ביקרו במרכז המחקר והפיתוח...
חיסון פרבנר: המגן החיוני מפני דלקת ריאות בכל השנה
"דלקת ריאות הינה מחלה קשה שמתבטאת בשיעול, חום גבוה, הרגשה...
אור ירוק לפרויקט התחדשות עירונית ענק בחיפה תחתית
חברת שובל – ברוך התחדשות עירונית מדווחת כי הגיעה לחתימות...
פגישה אישית עם גיבור צה"ל זיו שילון בחיפה
בוקר אישי עם זיו שילון – הכולל הרצאה מרתקת ומעוררת...
דיקור סיני בנהריה - מרפא לגוף ולנפש בלב הגליל המערבי
בלב הגליל המערבי, בין הרי הגליל ולחופי הים התיכון, שוכנת...
"אני מרגישה צעירה יותר לפחות ב-10 שנים"- המהפך של ילנה ויטנברג
ילנה ויטנברג חכמון, בת 47, רופאה, תושבת נשר ואם ל-2,...
בלי לצאת מהבית: שירות תזונה ודיאטה און-ליין בכללית מחוז חיפה וגליל מערבי
בכללית ממשיכים להנגיש את השירותים והרחבת זמינותם לכלל המטופלים: תרופות...