על פי סקר שנערך לקראת תחילת שנה"ל: רק 33% מתושבי אזור חיפה והצפון חושבים שמערכת החינוך מכינה את התלמידים לחיים

על פי סקר שנערך לקראת תחילת שנה"ל: רק 33%  מתושבי אזור חיפה והצפון חושבים שמערכת החינוך מכינה את התלמידים לחיים
עליזה בלוך. קרדיט צילום יחצ

הסקר נערך על ידי גיאוקטוגרפיה עבור "יאסא" – המרכז הישראלי למצוינות בחינוך מרבית הציבור (71% ) סבורים שמערכת החינוך בישראל אינה מכינה את התלמידים בצורה טובה מספיק לחיים הבוגרים ולא עשתה את השינוי הנדרש כדי להיות מותאמת. בנוסף, מרבית הציבור (74%)  סבורים שהתכנים הנלמדים כיום במערכת החינוך אינם מותאמים לעולם המודרני המשתנה – כך עולה מסקר שהוזמן על ידי "יאסא" – המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים ובוצע על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה.

מקרב תושבי אזור חיפה והצפון

  • 33% רואים התאמה כלשהי בין התכנים לעולם המשתנה. עם זאת, עדיין 66.8% חושבים שהתכנים אינם מותאמים.
  • כ-70% זאת סבורים שהמערכת אינה מכינה את התלמידים לחיים.

הסקר נערך בשבוע השני של חודש אוגוסט 2025 על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, במסגרת סקר אינטרנטי ייעודי בקרב 500 משיבים, גולשי אינטרנט בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל (מגזר יהודי וערבי כחלקם באוכלוסייה זו).

הסקר בדק את עמדות הציבור ביחס למערכת החינוך בשני היבטים – האם אתה מרגיש שמערכת החינוך בישראל התאימה את עצמה ומכינה את ילדיך בצורה טובה לחיים הבוגרים? למשל: כלים פיננסיים, מיומנויות תקשורת, יצירתיות ,סקרנות, חשיבה ביקורתית, ועד כמה לדעתך דרכי ההוראה ומבנה הלמידה כיום במערכת החינוך מותאמים לעולם העכשווי? למשל בתחומים כמו מיומנויות; טכנולוגיה, תקשורת, זהות ותרבות.

נשיאת יאסא ד"ר עליזה בלוך: "הסקר נערך במסגרת היערכות לשנה החדשה ומחקר מעמיק שמטרתו להבין את הצרכים החדשים של בני הנוער, כדי לשפר ולהתאים את מערכי הלימוד למציאות המשתנה. הופתענו שהממצאים משקפים פער עמוק בין ציפיות הציבור ממערכת החינוך לבין תפיסתו את המציאות בפועל. הציבור הישראלי מצפה מבתי הספר להקנות לתלמידים כישורים מעשיים ומיומנויות רלוונטיות לעולם המשתנה במהירות, אך בפועל רובו המכריע סבור שהמערכת מתקשה לעמוד במשימה זו. יש צורך לעדכן את דרכי ההוראה, ליצור יותר זמן למידה עצמאי, להכשיר את המורים להיות מנטורים שמייצרים מרחב למידה ללומד עצמאי סקרן ויצירתי. לאפשר יותר חשיפה וליצור משמעות."

עוד מדגישה ד"ר בלוך: "הממצאים הדליקו אצלנו נורה אדומה. כאשר רוב ההורים והאזרחים מרגישים שמערכת החינוך אינה מכינה את ילדינו לחיים הבוגרים ואינה מתאימה את התכנים לעולם המשתנה, זו קריאת השכמה עבורנו כמרכז חינוך לשינוי עמוק ומהיר. עלינו להכניס לבתי הספר כלים פרקטיים, מיומנויות חשיבה ויצירתיות, חשיבה ביקורתית, וטכנולוגיות עדכניות, לא כדי לעמוד בקצב העולם, אלא כדי להוביל אותו. העתיד של ילדינו תלוי בכך. אי אפשר להמשיך ללמד כאילו לא עברנו כלום בשנים האחרונות"

נתונים נוספים שעולים מהסקר:

ממצאים בולטים לפי פילוחים לשאלה האם מערכת החינוך בישראל מכינה את הילדים בצורה טובה לחיים הבוגרים:

  • מגדר: גברים סבורים יותר שמערכת החינוך מכינה את ילדיהם בצורה טובה ביחס לנשים כ- 35% מול כ- 24%
  • דתיות 75% מהחילוניים חושבים שמערכת החינוך לא מכינה, 73% מהדתיים-חרדיים חושבים כך ו-62% מהמסורתיים.
  • מקום מגורים:
  • אזור ת"א והמרכז
    הנתונים הקשים ביותר – רק 3.6%  ענו "בהחלט", ובסך הכול כ־25% חושבים שהמערכת מכינה . לעומת זאת  כ־75% סבורים שהיא אינה מכינה, עם שיעור גבוה יחסית של "כלל לא" (38.8%).
  • אזור ירושלים ויו"ש
    יותר חיוביים ביחס למערכת החינוך, כ-  סך הכול כ־37% נותנים אמון חלקי או מלא. גם רמת הביקורת "כלל לא" נמוכה יחסית (23.5%)
  • אזור הדרום
    סך הכול כ־27% חושבים שהמערכת מכינה. לעומת זאת 72.8% חושבים שהמערכת לא מכינה.

ממצאים בולטים לפי פילוחים לשאלה עד כמה התכנים הנלמדים כיום במערכת החינוך מותאמים לעולם העכשווי:

  • מגדר   נשים ביקורתיות יותר – 39% מהן חושבות שהמערכת "כלל לא" מכינה, לעומת 29% מהגברים
  • הכנסה –  בעיקר בעלי הכנסה גבוהה סבורים שהתכנים הנלמדים כיום במערכת החינוך

אינם מותאמים לעולם העכשווי 74% מהמשיבים בעלי הכנסה מעל הממוצע השיבו כך.

  • גיל: הפער הבולט ביותר נמצא בקרב צעירים בגילאי 18–20 64% מהם משוכנעים שהיא אינה מכינה.
  • מקום מגורים:

אזור ת"א והמרכז

  • הנתון השלילי ביותר –81.6% סבורים שהתכנים אינם מותאמים

אזור ירושלים ויו"ש

החיוביים ביותר מבין שאר האיזורים – סך הכול כ־31% חיוביים. מצד שני, שיעור "לא כל כך מותאמים" הוא הגבוה ביותר – 64.7%.

אזור הדרום

75.3% שליליים לגבי התאמת המערכת

אודות יאסא

המרכז הישראלי למצוינות בחינוך – יאסא (IASA) בירושלים הוקם בשנת 1987 וכולל את התיכון הפנימייתי למדעים ואמנויות (מדעים, מדעי הרוח, אמנות ומוזיקה) וכן את חטיבת הביניים, המיועדים לתלמידים מחוננים ומצטיינים מכל רחבי הארץ, ללא קשר למעמדם הסוציו אקונומי או מיקומם הגיאוגרפי. כמו כן כולל המרכז את המכון למצוינות בהוראה, המשמש כגוף התוכן המקצועי של המרכז ועוסק  בפיתוח חומרי למידה, הכשרות מורים ותכנון פרויקטים חינוכיים.

כתבות מעניינות נוספות
ספיישל של קבוצה: תלמידים על הרצף האוטיסטי ממרכז חינוך ליאו באק השתתפו בטורניר כדורסל מיוחד
מרכז חינוך ליאו באק אירח את טורניר מוקדמות הכדורסל של...
רשת הקמעונאות "BOOM" ממשיכה להתרחב בצפון סניף חדש בחיפה
הרשת הזולה ביותר בארץ "בום" של אלי להב, פותחת הבוקר...
שלושים שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין: במרכז חינוך ליאו באק קיימו שבוע דמוקרטיה
בחטיבת הנעורים במרכז חינוך ליאו באק הקדישו שבוע לימודים על...
נהג המרוצים הישראלי יובל רוזן (19) שרשם הישג יוצא דופן וקטף את המקום הראשון בתחרות פורמולה 4 בצרפת נדרש לגייס מימון בהיקף של כ-200 אלף אירו כדי להשתתף בעונה המלאה
נהג המרוצים הישראלי יובל רוזן (19),  מקיבוץ משמרות  במחוז חיפה,...
פתיחת בית הספר לרפואה באוניברסיטת חיפה: כללית מציינת מהלך היסטורי לחיזוק הרפואה בצפון
ביום חמישי האחרון (30/10) נערך באוניברסיטת חיפה טקס פתיחה מרגש...
מנהיגות, בינה מלאכותית ושמפניה: ערב גאלה נוצץ בהשתתפות כ 30 נשים מנהיגות מרחבי העולם, בכירי משרד החוץ וראש עיריית חיפה התקיים בדן כרמל
ערב גאלה חגיגי נערך השבוע במלון דן כרמל בחיפה, במסגרת...
מפגש פתיחה לתכנית "חושבים חיובי": מהנדסי אינטל ממשיכים ללוות תלמידים מחיפה להישגים גבוהים במתמטיקה
במהלך השבוע האחרון התקיים בקמפוס אינטל חיפה מפגש הפתיחה לשנה...
חיפוי קיר
נותנים לכל קיר מראה חדש, יפה ומלא סטייל
חיפוי קיר הוא אחד הפתרונות הפופולריים והחדשניים ביותר בעולם העיצוב...
בזכות הרוח: תלמידי החטיבה העליונה במרכז חינוך ליאו באק מפיצים את ערכי הרוח ה'ליאו-באקית' בקהילה
צוות הרוח ה'ליאו-באקית' המורכב מעשרות תלמידים ותלמידות ביניהם תלמידים על...
מדריך למימוש זכויות רפואיות: הדרך שלך לקבל את המגיע לך
שבר בכתף פיצויים כאשר מתרחש שבר בכתף פיצויים עשוי לקרות בכמה...
דילוג לתוכן