בכל חברה ועסק ובעצם בכל קבוצת אנשים, ואפילו בתוך משפחה, קביעת והגדרת יחסי הכוחות וההיררכיה בין האנשים היא חיונית לתפקוד יעיל ומיטבי ולתקשורת בריאה. זה נכון בכל מקום כאמור, אבל זה ממש מחויב המציאות כאשר מדברים על חברה רבת אנשי צוות בה מטבע הדברים יש לא מעט תפקידי ניהול והיררכיה הבנויה היטב קומה מעל קומה, במצב כזה, יחסי כוחות מעורפלים בין אנשי הצוות עלולים לשתק את המערכת לחלוטין ולפגוע ביציבות החברה, ביעילות העבודה וברווחיות החברה בסופו של יום. קצין בטיחות בתעבורה אמנם משתלב בתוך אנשי הצוות אבל מיקומו פעמים רבות מעולם לא הוגדר עד הסוף ולא מעט חיכוכים עלולים להיווצר בשל כך. מנהלים רבים שואלים אותנו: עד כמה קצין הבטיחות כפוף אלי כמנהל ועד כמה אני כפוף אליו, ומהם יחסי הכוחות בינינו? אז הנה התשובות.
מי מחייב את מי
כאשר מנהל החברה מינה קצין בטיחות לצי הרכבים שלו, הוא ידע שתפקידו של איש המקצוע שהוא ממנה יהיה לקחת אחריות מלאה על כל מה שמתרחש בתוך התחום הספציפי עליו מונה האיש. ניהול ציי רכב דורש מהקצינים את מלוא האחריות והזהירות שלהם, שכן תמיד הם יהיו הנתבעים והחייבים לתת את הדין. מטבע הדברים לעיתים ישנן התנגשויות בין הצרכים הבטיחותיים הנדרשים על פי דעתו של קצין הבטיחות, ובין הצרכים הטכניים והרווחיים של החברה ברמת המאקרו. לכן, חשוב לדעת שעל פי חוק ובמטרה לצקת תוכן לתפקידו של הקצין, בתוקף סמכותו לקבוע את הצרכים וקביעתו מחייבת את כלל הדרגים בחברה, בכל מקרה. אם קבע קצין בטיחות הצי שיש צורך בטיחותי כזה או אחר, או שאין אפשרות לבצע פעולה כזו או אחרת באופן מסוים כפי שביקשו דרגי ניהול אחרים, בגלל בעיות בטיחות- אי הישמעות לכך היא עבירה על החוק.
למה זה משנה
ראשית- כדי לדעת שבמידה ולא נשמעתם להמלצת קצין הבטיחות אתם מאבדים את היכולת להסתמך על החוזה ביניכם כדי להיפטר מן הדין במקרה שמישהו יתבע אתכם. זה יכול להיות שוטר מזדמן שינפיק דוח או חמור מכך, ועשוי להיות דווקא איש פרטי שנפגע ותובע סכום משמעותי. אבל עוד משהו, כדי שתדעו למנות לכם קצין בטיחות בעל יחסי אנוש מעולים, שידע לנהל את הפעילות באופן בטוח ולעמוד על משמר החוקים כפי הצורך, אבל גם לעשות זאת בנעימות ולדעת להתגמש במקומות האפשריים בהתאמה לצרכי החברה ולרצון הצוות.
מחפשים את האיש הנכון? דברו איתנו בג'קובסון.