על-פי הנחיית ראש העיר חיפה, יונה יהב, כוללים קרונות הכרמלית החדשים מערכת כיבוי-אש אוטומטית מהמתקדמות בעולם
קרונות הכרמלית החדשים עברו לאחרונה בהצלחה רבה סדרת בדיקות, אשר נועדו לבחון את רמת תקינותן של מערכות הגילוי וכיבוי האש המותקנות בהם.
את הבדיקות ביצעו אנשי מעבדת בטיחות מגרמניה, והן כללו מספר ניסויים, אשר דימו היווצרות עשן בטמפרטורה גבוהה בתוך חלל קרונות הנוסעים ובדיקת משך הזמן שחולף עד לגילוי העשן ולתחילת הפעלתה של מערכת הכיבוי. הניסויים שבוצעו נעשו על-ידי שימוש במחולל עשן מלאכותי, אשר חומם בעזרת כוהל, הנחשב לחומר בעירה נקי שאינו משאיר סימני פיח. הבדיקות שערכו אנשי המעבדה עברו בהצלחה רבה, לאחר שהימצאות העשן בקרונות זוהתה על-ידי הגלאים בתוך פחות מ-60 שניות, המהוות את התקן האירופאי למדד זה.
על-פי הנחיית ראש העיר חיפה, יונה יהב, כוללת הכרמלית מערכת כיבוי-אש אוטומטית בכל אחד מהקרונות, ולא רק בלוחות החשמל, כפי שנהוג כיום ברכבות אחרות. באופן זה, מצוייד מערך הקרונות החדש במערכת כיבוי-אש, המבוססת על התזת מים מנחירי התזה מיוחדים בתקרת הקרון, אשר יוצרים "ערפל מים" ("Water Mist") בתוך חלל הקרון. מדובר באחת המערכות המתקדמות בעולם לכיבוי אש, בבחינת מהירות כניסתה לפעולה מרגע זיהוי העשן בקרון והיא הותקנה בתיאום עם "רשות הכבאות וההצלה" ועל פי דעתה המקצועית.
בכל אחד מהקרונות החדשים מותקנים חמישה גלאי עשן, כאשר על מנת למנוע התראות שווא, מופעלות המערכות רק לאחר גילוי העשן על-ידי שני גלאים לפחות. עם גילוי העשן, מופעלת מערכת הכיבוי, אשר ממלאה את חלל הקרון בחלקיקי מים בלחץ גבוה במיוחד, המנמיכים את עוצמת האש ואת נפח הגזים הנפלטים בזמן השריפה, ובכך מפחיתים באופן ניכר את מידת הסכנה הנשקפת לחיי הנוסעים. בנוסף, קיימת אפשרות לנהג הרכבת להפעיל את מערכת הכיבוי באופן ידני, על פי שיקול דעתו.
יונה יהב, ראש עיריית חיפה, שהיה נוכח בעת הניסוי, ציין כי: "עיריית חיפה ואנשי המקצוע עובדים מסביב לשעון, כדי להחזיר את הכרמלית לפעילות מהר ככל הניתן, כך שתמשיך לשרת את ציבור תושבי חיפה והמטרופולין כולו. עם חזרת הכרמלית לפעילות, ייהנה ציבור הנוסעים מכלי תחבורה ציבורית חדשני, משוכלל ובטוח יותר, אשר יכלול מערכות בטיחות חדישות, שאינן קיימות כיום באף כלי תחבורה ציבורית אחר בארץ".