Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סרטן הלבלב עם גרורות בכבד: עובדות ש-90% מהחולים צריכים לדעת

סרטן הלבלב עם גרורות בכבד: עובדות ש-90% מהחולים צריכים לדעת
תמונה קנויה

סרטן הלבלב הוא אחת המחלות הממאירות הנפוצות בישראל. רוב החולים שיאובחנו בסרטן לבלב יאותרו רק בשלבים מתקדמים וכמעט כולם יגיעו לשלב הגרורתי של המחלה. מחקרים חדשים מראים ש-90% מחולים אלה, יאובחנו בהתפשטות של המחלה לכבד. האם גם חולים אלה ירוויחו מניתוח? סקירת מחקרים

תמונה קנויה

נדמה שמהפכת הרפואה שמותאמת אישית  הותירה את חותמה במידה המרשימה ביותר בעולם רפואת הסרטן והאונקולוגיה.

בעוד שעד לפני עשורים בודדים היינו מטפלים ברוב חולי הסרטן הגרורתי בתרופות דומות, כעת,  גם הפיזור הגרורתי המדויק של המחלה משפיע על הטיפול. זאת, לצד מאפיינים גנטיים מולקולריים שמאפיינים כל חולה באופן ייחודי.

בסרטן לבלב, המחלה הממאירה שמאתגרת ביותר את הרפואה היום, להתאמת הטיפול לכל מאפייני החולה יש משמעות חשובה במיוחד.

סרטן הלבלב עם גרורות בכבד

רוב חולי סרטן הלבלב יתקדמו לשלב 4 של המחלה, בו יופיעו גרורות של המחלה באיברים שונים. ב-90% מחולי סרטן הלבלב בשלב 4, גרורות אלה יופיעו בכבד. למעשה, הכבד הוא האתר הנפוץ ביותר לפיזור גרורתי של המחלה.

גרורה בודדת בכבד משנה את כל הטיפול

הטיפול הטוב ביותר לסרטן הלבלב הוא כריתה ניתוחית של הגידול, ביחד עם הלבלב והאיברים הסמוכים.

עם זאת, ניתוח להסרה של סרטן הלבלב אפשרי רק בשלבים מוקדמים של המחלה, שמאפיינים רק את מיעוט החולים. זאת מכיוון שרוב החולים בסרטן הלבלב מאובחנים בשלב מתקדם שאינו מאפשר ניתוח.

איתור של גרורה בודדת של המחלה מחוץ ללבלב, לרבות בכבד, מספיק על מנת לתייג את החולה כחולה בשלב 4 ולמנוע ממנו לעבור ניתוח להסרת הגידול.

המעז מנצח? עדויות מחקריות ליעילות ניתוח בגרורות בכבד

למרות המוסכמה הרחבה שאין לנתח חולי סרטן לבלב עם גרורות בכבד, מספר מחקרים קטנים בחנו את ההשפעה האפשרית שיכול להיות לניתוח כזה על סיכויי ההשרדות וההחלמה של המנותחים. זאת כאמור, על אף העובדה שעל פי הקווים המנחים של הגופים הרשמיים, אין תועלת בביצוע ניתוח בחולים עם גרורות בכבד.

מחקרים מסוימים הראו שביצוע ניתוח להסרת הסרטן בלבלב והגרורה בכבד יכול להביא לתועלת רפואית דומה לביצוע הניתוח בחולים ללא גרורה בכבד ולהאריך את חיי המנותחים בחודשים ארוכים.

טיפול כימי- הבסיס לסרטן לבלב עם גרורות בכבד

הטיפול המקובל והנפוץ ביותר לסרטן לבלב עם גרורות בכבד הוא טיפול כימי במספר תרופות במקביל או בתרופה בודדת. טיפולים כימיים אלה הוכיחו במספר מחקרים מובהקות סטיסטית ביכולת להאריך את תוחלת החיים של החולים ב-4 חודשים ויותר לעומת טיפול תומך בלבד בתסמיני המחלה.

על אף שלטיפול כימותרפי יש תופעות לוואי קשות לעיתים, הטיפול הכימותרפי כשלעצמו יכול להקל על תסמיני המחלה ולשפר את איכות החיים של החולים.

אחוזי התגובה לטיפול הכימי בסרטן הלבלב משתנים בין משטר תרופתי אחד למשנהו, אך נהוג להעריך שכ-33% עד 50% מהחולים בסרטן לבלב גרורתי יגיבו לטיפול הכימי ויזכו להשהייה מסוימת בהתקדמות המחלה.

טיפול ביולוגי ואימונותרפי- מתמקדים בתאים הסרטניים

בניגוד לטיפול הכימי בסרטן לבלב, שפוגע במידה רבה גם בתאים בריאים בגוף, טיפול ביולוגי ואימונותרפי מסוגל לפעול באופן ממוקד נגד התאים הסרטניים. עובדה זו הופכת את תופעות הלוואי שנגרמות כתוצאה מהשימוש בו לקלות יותר לעומת תופעות הלוואי של הטיפולים הכימיים.

עם זאת, טיפולים חדשניים אלה, טרם נכללים באופן מקובל בסל הבריאות וישפיעו רק על חלק מהחולים שהגידול שלהם מבטא תכונות מולקולריות או גנטיות מסוימות.

זו הסיבה שטרם התחלת הטיפולים בתרופות ביולוגיות ואימונותרפיות מתקדמות, תוכל להרוויח מביצוע בדיקות התאמה לטיפול. בדיקות התאמה אלה כוללות בדיקות לחלבונים EGFR ו-PD-L1 או לעומס מוטציות גדול בגידול (MSI-H). איתור תכונות אלה בתאי הגידול שלך או במחזור הדם שלך יכול לחזות יעילות רבה לתרופות הביולוגיות והאימונותרפיות שנמצאות ברשות הרפואה היום.

תוחלת החיים בסרטן לבלב עם גרורות בכבד

על אף שסרטן לבלב מאופיין בתוחלת חיים קצרה, גם בהשוואה למחלות ממאירות אחרות, ניתן להגיע להשרדות ארוכת שנים גם עם סרטן לבלב גרורתי. ככל הנראה, תוחלת החיים בסרטן הלבלב עם גרורות בכבד אינה שונה משמעותית מממוצע ההשרדות הכללי לסרטן לבלב גרורתי, שעומד על כ-5% ל-5 שנים או יותר.

תוחלת החיים החציונית של סרטן לבלב עם גרורות לכבד עומדת על כ-7 עד 11 חודשים, כאשר חלק מהחולים יכולים כאמור, לחיות תקופות ארוכות יותר.

חשוב לזכור שנתונים אלה חושבו על בסיס קבוצות גדולות של חולים השונים זה מזה. לא ניתן לחזות על בסיס נתונים אלה את תוחלת החיים של חולה מסוים, במיוחד כשאפשרויות הטיפול העומדות בפני החולים היום רבות מבעבר.

כתבות מעניינות נוספות
גישה טיפולית רב-גונית
טיפול בהתמכרות כרוך בגישה רב-גונית המתייחסת הן להיבטים הפיזיים והן...
סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך צה"ל
מבחני דפר הם סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך...
ספה ייחודית ונוחה באופן בלתי רגיל
אחת הדרכים ליהנות מנוחות מקסימלית וכן גם מיעילות זה באמצעות...
כיצד אפשר לעזור לכם מול הרשויות?
חילוקי הדעות שיש בין שמאים נובעים לא פעם מההשתייכות שלהם...
כשאתם בבעיה התקשרו למי שבאמת יכול לעזור לכם
מעצר או חקירה, הסתבכות בפלילים ועם המשטרה, כל אלה אירועים...
חשיבות ביצוע בדק בית גם בדירות חדשות
אחד השיקולים לרכישת דירה חדשה מקבלן הוא שהכניסה היא לדירה...
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מתי נבצע טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה?
משרד הבריאות קבע נוהל שמורה על ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
חזרה לחיים ללא כאבים: ניתוח מפרק הירך
ניתוח החלפת הירך זהו בעצם הליך כירורגי, במסגרתו מסירים לגמרי...