Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

סאקסנדה – תרופה בהזרקה לירידה במשקל

סאקסנדה – תרופה בהזרקה לירידה במשקל
מקור pixabay

סאקסנדה היא תרופה הניתנת במרשם בלבד, שמסייעת למבוגרים הסובלים מהשמנה, או מעודף משקל המלווה בבעיה רפואית נלווית, לרדת במשקל ולשמור על התוצאות, כאשר היא משולבת עם דיאטה מופחתת קלוריות ופעילות גופנית מוגברת. מאמר זה מפרט את יתרונותיה.

סאקסנדה – תרופה בהזרקה לירידה במשקל
מקור pixabay

מהי סאקסנדה?

מדובר בתרופת מרשם המהווה את הדור החדש בקטגוריה של תרופות הרזיה, המאושרת לשיווק בישראל לשימוש בהזרקה עצמית תת עורית ופשוטה, פעם ביום.  סאקסנדה מיועדת לנטילה על ידי אנשים בוגרים המאובחנים עם השמנת יתר, בעלי מדד מסת גוף (BMI) 30 ומעלה, או בעלי BMI 27 ומעלה עם לפחות בעיה רפואית אחת המקושרת להשמנה (כגון יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, טרום סוכרת או סוכרת סוג 2, הפסקות נשימה בשינה ועוד), לשם הפחתה במשקל ושמירה על המשקל החדש לאורך זמן. סקסנדה מותווית לטיפול בהשמנה במשולב דיאטת הרזיה ופעילות גופנית.

מהו מנגנון הפעולה של סאקסנדה?

התרופה מכילה חומר פעיל שדומה במבנה ובפעילות שלו להורמון אנושי בשם GLP-1, שתפקידו לווסת את מנגנוני הרעב והשובע, אשר ידועים כבלתי מאוזנים בקרב אנשים הסובלים מהשמנת יתר. התרופה מסייעת לדכא את התיאבון, להפחית את תחושת הרעב ולהגביר את תחושת המלאות לאחר ארוחות. כמו כן, כשרמת הסוכר בדם מתחילה לעלות לאחר הארוחה, התרופה מגרה את הגוף להפריש יותר אינסולין. הרמה המוגברת של האינסולין מסייעת להוריד את רמות הסוכר בדם. כל ההשפעות הללו במשולב מובילות להפחתה בצריכה הקלורית ולירידה מובהקת במשקל.

מחקרים נוספים על תרופות הרזיה שמחקות אף הן את פעילות ההורמון GLP-1, הראו כי הן עשויות להפחית את הסיכון למחלות לב, כולל אי-ספיקת לב, וכן לשבץ ולמחלות כליה. לא ברור בשלב זה האם השיפור קשור ישירות לשימוש בתרופה או בעקיפין לירידה במשקל.

האם קיימות הוכחות מחקריות ליעילותה של התרופה?

כן. במחקר רב משתתפים שנמשך 56 שבועות, נמצא כי שלושה מתוך חמישה (63%) מנוטלי סאקסנדה, בשילוב עם דיאטה מופחתת קלוריות ופעילות גופנית – הורידו לפחות 5% או יותר ממשקל גופם, ואחד מתוך שלושה אנשים (33%) הוריד 10% ומעלה ממשקל הגוף. המשתתפים היו בעלי משקל התחלתי של כ- 106 ק"ג בממוצע, והם הפחיתו כ- 8.5 ק"ג במשך הזמן. בנוסף, הם חוו שינויים בריאותיים, כולל ירידה בלחץ הדם, ברמת הסוכר והכולסטרול בדם ועוד.  לעומתם, הקבוצה שלא קיבלה טיפול תרופתי ועשתה שינוי באורח החיים בלבד (תזונה ופעילות גופנית), הפחיתה בממוצע רק 2.8 ק\"ג מהמשקל ההתחלתי.

ממש לאחרונה (2020) פורסמו תוצאותיו של מחקר קליני עדכני, אשר בחן את השפעותיה של סאקסנדה (שבשלב זה עדיין מותווית עבור מבוגרים בלבד) בקרב מתבגרים עם השמנת יתר. במחקר, שארך 56 שבועות, התרופה הפגינה עליונות על השימוש בפלסבו, בהפחתת הציון של מדד ה- BMI (הציון של מדד ה- BMI המתייחס למשקל המותאם לגיל ולמגדר של ילדים ומתבגרים נקרא BMI-SDS). המתבגרים שנטלו סאקסנדה השיגו הפחתה של 4.29% ב- BMI, לעומת הפחתה של 0.35% בקבוצת הפלסבו. בנוסף, 43.3% מהמתבגרים שנטלו סאקסנדה השיגו ירידה של 5% ומעלה ב- BMI בשבוע ה- 56 למחקר (לעומת קבוצת הפלסבו שהשיגה ירידה של 18.7% בלבד) ו- 26% השיגו ירידה של 10% ומעלה (בהשוואה ל- 8% בקבוצת הפלסבו).

לסיכום, סאקסנדה היא תרופת דור-חדש בקטגוריה של תרופות הרזיה, הניתנת להזרקה עצמית, במינון יומי בודד. היא מחקה את פעילותו של ההורמון GLP-1 ובכך משפיעה על נוירונים באזור במוח, המעורבים בוויסות התיאבון וצריכת המזון. היא מגבירה תחושת שובע ומפחיתה תחושת רעב, וכתוצאה ממנגנוני פעולתה המשולבים, מטופלים מרגישים שבעים יותר וצורכים פחות מזון, מה שמוביל להפחתה משמעותית במשקל.

כתבות מעניינות נוספות
גישה טיפולית רב-גונית
טיפול בהתמכרות כרוך בגישה רב-גונית המתייחסת הן להיבטים הפיזיים והן...
סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך צה"ל
מבחני דפר הם סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך...
ספה ייחודית ונוחה באופן בלתי רגיל
אחת הדרכים ליהנות מנוחות מקסימלית וכן גם מיעילות זה באמצעות...
כיצד אפשר לעזור לכם מול הרשויות?
חילוקי הדעות שיש בין שמאים נובעים לא פעם מההשתייכות שלהם...
כשאתם בבעיה התקשרו למי שבאמת יכול לעזור לכם
מעצר או חקירה, הסתבכות בפלילים ועם המשטרה, כל אלה אירועים...
חשיבות ביצוע בדק בית גם בדירות חדשות
אחד השיקולים לרכישת דירה חדשה מקבלן הוא שהכניסה היא לדירה...
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מתי נבצע טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה?
משרד הבריאות קבע נוהל שמורה על ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
חזרה לחיים ללא כאבים: ניתוח מפרק הירך
ניתוח החלפת הירך זהו בעצם הליך כירורגי, במסגרתו מסירים לגמרי...