Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

נלחמים בבדידות: עיריית יקנעם מובילה עם אגף הרווחה ותאגיד המים פיילוט של ארגון ההצלה זק"א לשמירה על תושבים ערירים ובודדים

נלחמים בבדידות:  עיריית יקנעם מובילה עם אגף הרווחה ותאגיד המים פיילוט של ארגון ההצלה זק"א לשמירה על תושבים ערירים ובודדים
קרדיט: Pixabay

 

תקופת הקורונה קשה עבור כולנו, ובמיוחד עבור בודדים וערירים, בהם כאלו שמשתייכים לקבוצת סיכון גבוהה להידבקות בנגיף הקורונה, והעובדה שאינם יכולים לצאת מביתם מגבירה עוד יותר את בדידותם, ובתקשורת הארצית כבר דווח על כאלו שנפטרו בביתם ואיש לא ידע על כך ימים רבים.

בעירייה החליטו לעשות מעשה וביחד עם מחלקת הרווחה ותאגיד המים "מעיינות העמקים" הרימו את הכפפה ומובילים ביישוב מזה מספר שבועות פיילוט של זק"א לתכנית "מים חיים" ובמסגרתה עוקב תאגיד המים אחרי צריכת המים של בודדים וערירים בעלי פוטנציאל לסיכון, ובמידת הצורך מעביר את הממצאים לאגף לשירותים חברתיים שבעירייה, למדור לאזרח הוותיק ושם בודקים בטרם יהיה מאוחר.

במסגרת התכנית אותרו בעיר כ- 120 אנשים שענו להגדרה של ערירים (ללא משפחה) או בודדים    (ילדים שגרים מחוץ ליקנעם), ואלו מופו כקפסולה. בתאגיד החלו לעקוב על בסיס יומי אחר נתוני צריכת המים של אותן משפחות כדי שחלילה לא יקרה משהו ואין מי שיידע. הודות למעקב למדו בתאגיד על מצבו של המשתמש, ובמידה וראו למשל שאין צריכה או שהצריכה מועטה ביותר הדבר הדליק נורה אדומה והפרטים הועברו לרווחה שבדקה את מצבו של הדייר.

מאחר ומדובר בפרויקט רגיש מאוד שמרו בתאגיד המים על פרופיל נמוך והקצו עובדת אחת שרק היא תדע את הפרטים ותעבור על הנתונים. התאגיד הגדילו ובחרו בתושבת ותיקה של העיר שמכירה את הנפשות הפועלות. עובדת התאגיד נמצאת בקשר רציף עם רכזת מדור האזרח הוותיק שבעירייה, עו"ס ליאת עמיר והשתיים פועלות בשיתוף פעולה ייחודי למניעת מצבים קשים ומזעזעים.

הפרויקט שהחל לעבוד בתקופת החגים זוכה עד כה להצלחה וכבר אותרו מספר דירות שהצריכה הנמוכה הדליקה נורה אדומה ונמצא שאותו דייר היה בבית חולים או אצל הילדים. באחד המקרים נמצא שהדיירת נפטרה בבית אבות בו שהתה.

התכנית המבורכת סייעה לתאגיד גם לעלות על תקלות נוספות, ובאחד המקרים התגלתה צריכה מוגברת בדירה ועובד התאגיד שהגיע למקום מצא שהברז מקולקל ודאג לתיקונו.

קרדיט: Pixabay

קידום הפיילוט הוא המשך להנחייתו של רה"ע, סימון אלפסי  את אגף הרווחה ליצור קשר באופן תדיר עם הערירים והבודדים שבעיר,  לדרוש בשלומם, ולסייע במה שצריך.

ראש עיריית יקנעם, סימון אלפסי:

"הקורונה יצרה לצערי מצבים רבים בלתי נסבלים כולל כאלו שמשפיעים ישירות על ערירים ובודדים. כדי שביקנעם לא יקרה מקרה מזעזע שיקרה למישהו משהו ואף אחד לא יידע הנחיתי את מחלקת הרווחה לעמוד בקשר קבוע עם הערירים והבודדים ולסייע להם. אנו שמחים להשתתף בפיילוט החשוב הזה של זק"א  ולהוביל אותו בסופר רגישות. השיתוף בין כל הגורמים יכול ליצור התראות מצילות חיים. אני מאמין שהתכנית תורחב בהמשך ליישובים רבים על בסיס הממצאים שיתקבלו פה. אני מודה לתאגיד המים ולמחלקת הרווחה, ויחד נמשיך ונדאג לכל מי שצריך".

מ"מ ראש עיריית יקנעם ויו"ר תאגיד המים, אורי שמואל:

"לאחר קבלת הפניה מזק"א ורשות המים פניתי לראש העיר מהכרתי את יוזמתו למעקב שוטף אחר ערירים ביקנעם והוא נרתם מיד ליוזמה. לאחר שנפיק לקחים מהפיילוט נבחן אפשרות להרחיבה ליתר הרשויות בתאגיד".

מנהלת מחלקת הרווחה בעיריית יקנעם, תמי ראש:

"הקורונה מזמנת לנו כשרותי רווחה אתגרים חדשים ומזמינה אותנו להעמיק את המבט באוכלוסיות השונות. בחשיבה יצירתית של רה"ע הרואה מול עיניו את ותיקי העיר ככלל ואת הבודדים בפרט נרתמנו ליוזמה פרי חשיבתו לדאוג לשלומם של הבודדים ולוודא כי יש מי ששומר עליהם גם אם אנו לא פיזית איתם בבית מתוך תחושת שליחות ושמירת חייו של אדם ואנו מברכים על השותפות הייחודית עם מעינות העמקים. פרויקט ייחודי זה הוא בעיני סנונית דרכה יוכלו רשויות נוספות לוודא שהקשישים העריריים והבודדים ביישובם לא נפלו בבית בלי יכולת לבקש עזרה. אנחנו גאים להיות חלק מפרויקט ייחודיי זה השומר  על שלומם של ותיקי הישוב בקורונה ובשגרה  ומודים לרה"ע על חשיבתו מחוץ לקופסא".

מנכ"ל תאגיד מעיינות העמקים, יהודה סיסו:

"הפיילוט החל מרעיון שעלה בזק"א בעקבות אירועים של פטירת ערירים מבלי שאיש ידע על מותם. נעשתה פניה אלינו דרך רשות המים לבחון אפשרות למעקב אחרי צרכנים ערירים דרך צריכת המים שלהם. מכיוון שהכרנו את יוזמתו של רה"ע להיות בקשר צמוד עם תושבים אלה, סוכם כי נעשה פיילוט משותף עם העירייה ובהמשך נציע לרשויות הנוספות בתאגיד להצטרף ליוזמה ברוכה זו. ההירתמות שלנו ליוזמה זו נובעת מהיתרונות שלנו – עובדי שרות הלקוחות הינם עובדי התאגיד, תושבי המקום, שמכירים היטב את הלקוחות, וכן יתרוננו הגדול הינו בשיתוף הפעולה המבורך הקיים בשגרה בין התאגיד והרשויות שלנו. וכן שיתוף הפעולה ההדוק עם חברת "ארד טכנולוגיות" המפעילה את מערכת הקריאה מרחוק בתאגיד. המיזם מאפשר לנו גם לסייע לאוכלוסייה רגישה זו בטיפול בבעיות בתשתית המים האופן צמוד יותר מצרכנים אחרים."

כתבות מעניינות נוספות
גישה טיפולית רב-גונית
טיפול בהתמכרות כרוך בגישה רב-גונית המתייחסת הן להיבטים הפיזיים והן...
ספה ייחודית ונוחה באופן בלתי רגיל
אחת הדרכים ליהנות מנוחות מקסימלית וכן גם מיעילות זה באמצעות...
כיצד אפשר לעזור לכם מול הרשויות?
חילוקי הדעות שיש בין שמאים נובעים לא פעם מההשתייכות שלהם...
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מאמן הכדורגל ברק בכר ערך הרצאה להנהלת מרחב צפון בחברת מקורות
מאמן העל בכדורגל ברק בכר, שמונה השבוע בשנית לאמן את...
אביב יפני בצפון הארץ פסטיבל ייחודי לכל המשפחה: "אביב יפני" יערך במהלך חול המועד פסח בחוצות המפרץ
הפסטיבל בפסח יכלול בין הייתר: מתחם מעוצב בהשראת ארץ השמש העולה, הפנינג...
מתגלגלת אל המדליה
תכירו את ליאור הוכוולד, סגנית אלופת ישראל -במקצה הישר רמה...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
אור ירוק לפרויקט התחדשות עירונית ענק בחיפה תחתית
חברת שובל – ברוך התחדשות עירונית מדווחת כי הגיעה לחתימות...
פגישה אישית עם גיבור צה"ל זיו שילון בחיפה
בוקר אישי עם זיו שילון – הכולל הרצאה מרתקת ומעוררת...