Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

ניכויים מותרים מהשכר בסיום יחסי עובד מעסיק

ניכויים מותרים מהשכר בסיום יחסי עובד מעסיק
קרדיט FREEPIK

חוק הגנת השכר מעניק למעסיק את האפשרות לנכות מתוך השכר האחרון של העובד, בעת סיום עבודתו תחת המעסיק, "כל יתרה של חוב שהעובד חייב לו, לרבות מקדמות". פסיקה זו למעשה קובעת כי הכוונה הינה למעשה לתשלום אשר התחייב העובד לשלם עבור המעסיק, תשלום שאינו שנוי במחלוקת. לצורך הדוגמא, הסכמה עתידים הקשורה בכל הנוגע לניסוי סכומים לא קצובים אשר ניתנה מטעם העובד במהלך התקופה בה היה עובד בעסק אסורה לניכוי.

ניכויים מותרים מהשכר בסיום יחסי עובד מעסיק
קרדיט FREEPIK

על מנת להקל עליכם בכל הנוגע להבנת הנושא, ריכזנו עבורכם את הדוגמאות המוכרות והנפוצות ביותר לניכויים שניתן לבצע מהשכר האחרון של העובד, בליווי הדרך הנכונה על מנת להבטיח כי אתם אכן מבצעים את התהליך בצורה נכונה ומקצועית:

  • אפשרות לחיוב העובד עבור הכשרתו – בהתאם לפסיקה, במספר נסיבות ספציפיות ניתן לחייב את העובד בעלויות הקורסים השונים אשר הושקעו עליו בעת הכשרתו, ושולמו על ידי המעסיק. אחד התנאים לביצוע ניכויים בשכר של העובד זה הוא למעשה בעזרת חתימת העובד בעזרת התחייבות בכתב טרם יציאתו לקורס הרלוונטי ששילם עבורו המעסיק, שכן לפי ההסכם העובד מאשר כי במקרה ויעזוב את מקום העבודה לפני שנגמר ההסכם, יהיה חייב העובד בתשלום של פיצוי מוסכם, שכן רשאי בעל העסק לנכות את החוב מהשכר האחרון של העבוד בבית העסק.  
  • ניכוי בעקבות נזקים שנגרמו למעסיק מצד העובד – בכל מקרה בו נאבד ציוד של הארגון או לחילופין נגרם נזק כזה או אחר לציוד הארגון, על בעל העסק להזמין את העובד לבירור בנוגע למקרה המדובר, להסביר לו את העובדות ולתת לו את האפשרות להסביר את עצמו או לחילופין לקבל אישור כי העובד אכן לוקח אחריות על הנזק אשר נגרם לציוד הארגון. במידה וישנה הסכמה של שני הצדדים – על המעסיק לכתוב מסמך אשר כולל בתוכו בכתב מפורש כי האחריות על הנזק שנגרם לציוד חלה על העובד בליווי הסכום הרלוונטי לניכוי משכרו, ולהחתים על המסמך את העובד. במידה ואין הסכמה בין שני הצדדים, המעסיק לא יכול לנכות את הסכום הנדרש מהשכר של העובד. 
  • ניכוי של יתרה שלילית בימי החופשה של העובד – יש לציין באופן חד משמעי כי לא ניתן לבצע קיזוז של יתרה שלילית של ימי החופשה שהצטברו אצל העובד ללא הסכמת העובד עצמו, הסכמה הבאה לידי ביטוי במסמך כתוב במפורש מראש. במילים אחרות, אין למעסיק את האפשרות לנכות את יתרת ימי החופש אשר העובד ניצל מעבר למכסה אשר עמדה לרשותו, ללא אישור שלו בכתב. לאור עובדה זו, מוטב כי תקפידו על כך שהעובדים שלכם לא עוברים את מכסת ימי החופשה המותרת ללא אישור או לחילופין, חותמים על מסמך שמאשר ניכוי של יתרה שלילית בימי החופש.
כתבות מעניינות נוספות
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מתי נבצע טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה?
משרד הבריאות קבע נוהל שמורה על ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
חזרה לחיים ללא כאבים: ניתוח מפרק הירך
ניתוח החלפת הירך זהו בעצם הליך כירורגי, במסגרתו מסירים לגמרי...
דיקור סיני בנהריה - מרפא לגוף ולנפש בלב הגליל המערבי
בלב הגליל המערבי, בין הרי הגליל ולחופי הים התיכון, שוכנת...
כל מה שחשוב לדעת לקראת רכישת מסנן אוויר
התפקיד של מסנן האוויר הוא להבטיח אוויר נקי לנשימה. ניתן...
כיצד לבחור את המצעים המדויקים עבורכם?
כדי לשמור על שינה איכותית ונוחה, יש צורך לבחור במצעים...
"אני מרגישה צעירה יותר לפחות ב-10 שנים"- המהפך של ילנה ויטנברג
ילנה ויטנברג חכמון, בת 47, רופאה, תושבת נשר ואם ל-2,...
שכונות להשקעה בחיפה עם פוטנציאל להתחדשות עירונית
שנת 2023 הייתה שנה של האטה בענף הנדל"ן הישראלי, שנראה...
איך תנקו את הבית לפסח בקלות
אז הגיע הרגע הזה בשנה, כמה ימים אחרי שפורים כבר...