Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כל מה שצריך לדעת על טיפול ביופידבק שמשולב עם cbt

כל מה שצריך לדעת על טיפול ביופידבק שמשולב עם cbt

חרדה, דיכאון, פוביות ועוד מגוון רחב של מצוקות נפשיות, הן דבר אשר דורש מענה מידי לאדם הסובל מהן. כיום, הטיפול הטוב ביותר המוצע עבור טיפול במצוקות גופניות אשר באות לידי ביטוי גם בתסמינים פיזיולוגיים קרוי: טיפול ביופידבק cbt. מדובר ב2 שיטות טיפוליות אשר מעניקות למטופל את התוצאה הטובה ביותר, כאשר הן משולבות יחד. בעוד שניתן למצוא כיום טיפול cbt כטיפול נפרד, שהרי שהוכח שכאשר הוא משולב יחד עם ביופידבק, התוצאות באות לידי ביטוי באופן מהיר ויעיל אותו בקרב המטופלים.

מבנה טיפול cbt המשולב עם ביופידבק

טיפול ביופידבק cbt, הוא טיפול אשר עוסק ב4 רבדים שונים: הרובד הרגשי, הרובד הגופני, הרובד המחשבתי ורובד ההתנהגותי. על פי שיטת הטיפול, 4 הרבדים הללו קשורים אלה באלה בקשר חזק ובלתי נפרד. כלומר, אדם אשר יש לו גופו של אדם בעל דפוס מחשבות קבוע שלילי, יכול ליצוא תגובות גופניות כגון: מתח. אותו המתח מעצים את אותו דפוס מחשבתי ובעצם נוצר כאן מעגל של שני דברים הניזונים אלו מאלו. מטרתו של הטיפול היא לפרק את הקשר השלילי בין רובד אחד לאחר וליצור במקומו קשר חיובי. באמצעות הטיפול האדם לומד להגמיש את דפוסי החשיבה שלו, לחשוב בצורה חיובית ויעילה יותר ובהתאם לכך, לשנות את ההתנהגות הקשורה לאותם דפוסי חשיבה. חלק מתהליך זה מתבצע באמצעות מכשור הביופידבק

מהו מכשור ביופידבק

ביופידבק הינו טיפול אשר משלב בו מכשור שמטרתו היא לסייע למטופל לחוש כי הוא יכול לשלוט על מחשבותיו, רגשותיו וגופו. באמצעות מכשור זה, מתוודע המטופל לקשר בין הגוף לנפש ובהתאם לכך, הוא מאמן את עצמו להתמודד טוב יותר מבחינה נפשית וגופנית עם סיטואציות שונות בחייו. מכשור הביופידבק כולל בו מחשב וחיישנים. את החיישנים מחברים לגופו של האדם ומטרתם היא לבחון את התגובות הגופניות של האדם כגון: הזעת כפות הידיים, קצב הלב, מתח השרירים ועוד. כל התוצאות משודרות למטופל באופן ישיר באמצעות המחשב וכך המטופל לומד על הקשר בין המחשבות שלו, לרגש הנוצר בו ולתסמינים גופניים שונים. בהתאם לכך האדם מתחיל לתרגל שליטה על התגובות הגופניות שלו, על המחשבות שלו ועל הרגשות שלו.

למי מתאים טיפול ביופידבק המשולב עם cbt

מדובר בטיפול אשר יכול להיות יעיל מאוד עבור טיפול למגוון בעיות שונות: טיפול בחרדה על סוגיה השונים, טיפול בדיכאון, טיפול בכאבי ראש כרוניים אשר נובעים ממתח ולחץ או מכאבי בטן הנובעים מאותה הסיבה, הקלה על טיקים אשר מהווים סימפטומים למתח העובר על האדם, בעיות בשינה, התפרצויות זעם, פוסט טראומה, חוסר שליטה בסוגרים ועוד. מדובר בטיפול אשר מתאים הן לילדים והן למבוגרים. אולם, חשוב מאוד לבחור את המטפל בהתאם לגיל המטופל. חשוב לדעת שכאשר מדובר בטיפול לילדים, הרי שחלק מהפגישות של הטיפול כוללות גם את ההורים על מנת לערב אותם במטרות הטיפול ולוודא שהם מוודאים שהילד אכן מקפיד לבצע את המטלות שהטיל עליו המטפל לבצע בבית. כאשר מדובר בטיפול לאדם מבוגר, חשוב מאוד שהוא מראש ידע שהוא חייב לקחת אחראיות לגבי ההתמודדות עם הבעיה שלו ובהתאם לכך, לשתף פעולה בטיפול ולבצע את כל המשימות המוטלות עליו בבית.

טיפול ביופידבק cbt נחשב כיום לאחד הטיפולים היעילים ביותר עבור מגוון רחב של מצוקות ובעיות נפשיות אשר אדם כזה או אחר נתון בהם. חשוב מאוד לבחור את המטפל הנכון, להירתם לתהליך וכמובן, להאמין ביכולתו של התהליך הטיפולי לחולל שינוי.

המאמר נכתב ע״י ד״ר עפר בר נחום – מומחה בטיפול באמצעות CBT 054-6258872

כתבות מעניינות נוספות
גישה טיפולית רב-גונית
טיפול בהתמכרות כרוך בגישה רב-גונית המתייחסת הן להיבטים הפיזיים והן...
סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך צה"ל
מבחני דפר הם סוג ספציפי של הערכה המשמשת בעיקר בתוך...
ספה ייחודית ונוחה באופן בלתי רגיל
אחת הדרכים ליהנות מנוחות מקסימלית וכן גם מיעילות זה באמצעות...
כיצד אפשר לעזור לכם מול הרשויות?
חילוקי הדעות שיש בין שמאים נובעים לא פעם מההשתייכות שלהם...
כשאתם בבעיה התקשרו למי שבאמת יכול לעזור לכם
מעצר או חקירה, הסתבכות בפלילים ועם המשטרה, כל אלה אירועים...
חשיבות ביצוע בדק בית גם בדירות חדשות
אחד השיקולים לרכישת דירה חדשה מקבלן הוא שהכניסה היא לדירה...
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מתי נבצע טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה?
משרד הבריאות קבע נוהל שמורה על ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
חזרה לחיים ללא כאבים: ניתוח מפרק הירך
ניתוח החלפת הירך זהו בעצם הליך כירורגי, במסגרתו מסירים לגמרי...