Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

האם שוק הנדל"ן מתאושש?

האם שוק הנדל"ן מתאושש?
freepik

מצב הנדל"ן בישראל בשנים האחרונות, הוא בשפל מאז קום מדינה ישראל. מחירי הנדל"ן נוסקים מעלה, ואיתם גם האפשרויות לרכוש דירה מצטמצמות. הדרך לדירה, בעיקר לזוגות צעירים, נראית רחוקה מתמיד. התחזיות משתנות ממומחה למומחה, יש הטוענים כי המצב רק ילך ויתדרדר ויש כאלו האופטימיים ורואים את האור בקצה המנהרה קרוב מתמיד. בין המומחים שרואים את האור, ובטוחים שהתהליך החיובי בעיצומו, זהו דוד עציוני המשמש כמשנה למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון. עציוני לא מנבא, אך הוא מאמין שתהיה ירידה במחירי הדירות.

כיום יש שיא של התחלות בניה ושיווק פרוייקטי נדל"ן למגורים, וזה רק עניין של זמן עד שהמחירים יהיו נוחים. לדבריו של עציוני כרגע ניתן לראות התמתנות ולאחר מכן תהיה עצירה של העלייה שנראתה בשנים האחרונות, וגרמה כאב ראש גדול הן לקונים והן למומחים בתחום. האם הממשלה החדשה תביא איתה את היציבות? הכל פתוח, ממשלה יציבה, תצליח.

ההגרלות ממשיכות למרות הכל ויש תוצאות. לרכוש דירה כיום, זה תסריט כמעט בלתי אפשרי ולכן ישנם אנשים שיוכלו לזכות בבית משלהם רק בעזרת פרוייקט דירה בהנחה (המחיר למשתכן). ההגרלות של מחיר מטרה, ודירה בהנחה ממשיכות, ועד לסיום השנה הוגרלו כ 30 אלף דירות לזכאים. למרות זאת נראה כי עדיין ישנם רבים אשר ידם אינה משגת להגיע לבית משלהם. על פי התחזיות במהלך שנת 2023 יוגרלו כ 45 אלף דירות לזכאים, כך לפני עציוני שהיה חלק בלתי נפרד ותרם רבות לקידום ולהגדלת פרוייקט מחיר למשתכן. כרגע נראה כי ההגרלות לא מצליחות להדביק את הביקוש הרב לדירות בכל חלקי המדינה, וכי בכל הגרלה ישנם אלפי מתמודדים מאוכזבים שלא זכו לבית. עציוני ממליץ לאותם אנשים להיות אופטימיים כי לא מדובר בפעולה חד פעמית, אלא תהליך מתמשך אשר במהלכו בתי אב רבים יזכו לבית משלהם, כך ניתן לראות גם לפי הצפי של המשרד, שכבר במהלך שנת 2023 יותר ממחצית מהזכאים יזכו לבית. הוא מסכים גם כי צריך להדביק את הביקושים ולהגדיל את ההיצע. על פניו נראה כי שווה להיות אופטימיים, אך האם הדבר גם רלוונטי לאיזור חיפה והצפון?

האם שוק הנדל"ן מתאושש בחיפה? צילום PIXABY

מצב הנדל"ן בחיפה גם הוא במצב לא טוב, בדיוק כפי שבשאר המדינה, אולם חיפה זקוקה להתקדמות רצינית בתחום כי התושבים דורשים שיפור רב, גם בבניה וגם בתחומי התמ"א. מדובר בעיר אשר יש בה מבנים ישנים והתושבים רוצים להישאר בה ולהתקדם ולהתחדש. השאלה המרכזית היא כיצד ניתן להביא לתנופה? עציוני המקורב מאוד לכל מה שקורה בעיר גם מעצם תפקידו הבכיר במשרד השיכון וגם כתושב העיר, אשר שומע יום יום את קולות התושבים, טוען כי ישנה אפשרות לקדם את העיר מבחינת נדל"ן, הכל תלוי בתכנון נכון, ובשיתוף פעולה של העירייה.

לחיפה יש פוטנציאל נדל"ני גדול מאוד, אשר דורש את ההובלה הנכונה. האם ניתן לבצע לזאת בשנים הקרובות? התשובה היא חיובית, העזרה צריכה להגיע מהר ומאדם מנוסה בתחום, שמבין את תוואי השטח. אין ספק שחיפה היא אחת הערים שזקוקה להתחדשות עירונית, ויפה שעה קודם. לדברי עציוני התחדשות עירונית זהו מהלך שכולם ירוויחו ממנו גם התושבים וגם המדינה ולכן יש למדינה אינטרס לבצע זאת. מי שאמור לבצע זאת, זהו השוק הפרטי, שבסופו של יום תורם להכנסות המדינה, והחברות היזמיות מרוויחות מהתמריצים הכלכליים שהן מקבלות. כל שנותר הוא להמתין ולראות מתי התחזיות האופטימיות הללו אכן יתגשמו.

כתבות מעניינות נוספות
נשיא המדינה ביקר ביד לבנים הדרוזי
נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר היום, יום רביעי, כ״ג בניסן,...
ירו באויר מתוך רפת והופתעו ע"י השוטרים כשברשותם אמצעי לחימה
נשקים, אקדחים ואמצעי לחימה בלתי חוקיים נתפסו בשני אירועים שונים...
נהג המרוצים הישראלי מקרית ים, אריאל אלקין, נבחר כשגריר מותג האופנה הבריטי לי קופר
מותג האופנה "לי קופר" יעלה קמפיין בכיכובו של אלקין נהג המרוצים...
"יריד המשאלות" - לרגל חגיגות יום העצמאות 76 למדינת ישראל יפתח מתחם פטריוטי כחול/לבן בעופר גרנד קניון חיפה
במסגרת היריד יערכו מגוון אירועים, סדנאות, יצירות ופעילויות לכל המשפחה סביב...
הצגות שבת לכל המשפחה במהלך חודש מאי בחוצות המפרץ
הצגות מרתקות, מצחיקות, וחינוכיות כניסה חופשית לקהל הרחב – ללא...
רואים לכם בעיניים: היכרות עם שירותי האוקולופלסטיקה של כללית
חדש במחוז חיפה וגליל מערבי בכללית - מנעד רחב של...
מחקר פורץ דרך מציג שימוש בקרום השיליה לטיפול בשחיקת ברך
ד"ר אייל גנסין, מומחה באורתופדיה ואורתופדית ברך וספורט בכללית מחוז...
מאמן הכדורגל ברק בכר ערך הרצאה להנהלת מרחב צפון בחברת מקורות
מאמן העל בכדורגל ברק בכר, שמונה השבוע בשנית לאמן את...
אביב יפני בצפון הארץ פסטיבל ייחודי לכל המשפחה: "אביב יפני" יערך במהלך חול המועד פסח בחוצות המפרץ
הפסטיבל בפסח יכלול בין הייתר: מתחם מעוצב בהשראת ארץ השמש העולה, הפנינג...
משלבים את התעשייה עם האקדמיה
נציגי הקרן הפילנטרופית גוטווירט ובכירים מהטכניון ביקרו במרכז המחקר והפיתוח...