Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

גם חיפה נלחמת על קיומה ומבקשת להציל את שדה התעופה שלה

גם חיפה נלחמת על קיומה ומבקשת להציל את שדה התעופה שלה
pixabay

בהמשך למאבק של אילת ואזורים נוספים בארץ, שעומדים לשלם מחיר כבד על היעדר תכנון לעתיד התעופה הפנים-ארצית

היום (א') הגישה עיריית חיפה עתירה מנהלית על החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית, להמשיך ולקדם את תכנית נמל המפרץ-שטח תפעולי נמלי- (חפ/1833/יח) וכן בקשה דחופה לצו ביניים, שימנע כניסה לתוקף של התוכנית וכל פעולה מכוחה, וזאת כחלק ממאמציה הנמשכים של הנהגת עיריית חיפה החדשה להציל את שדה התעופה הקטן הקיים בחיפה.

עתידו של שדה התעופה בחיפה עומד בסכנה, בגלל מיקומו של נמל המפרץ שהולך ונבנה בימים אלה וחוסם את הסיכוי להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות.

חיפה נלחמת על קיומה ומבקשת להציל את שדה התעופה שלה
pixabay

שדה התעופה הנוכחי בחיפה הוא קטן ונכה. במידה ולא יתאפשר להאריך את מסלולו באופן מניח את הדעת, חברות תעופה יוותרו עליו, והוא עם הזמן ייסגר. אלא שנמל המפרץ חוסם את הסיכויים לצמיחה עתידית. הסיפור הוא מורכב אף יותר. הנמל, שפוגע בעתיד של שדה התעופה, הוא זה שעומד בימים אלה בעין סערה בינלאומית בין ממשלת ארצות הברית וישראל, בגלל הבטחתה של ממשלת ישראל להעביר את תיפעול הנמל לידי חברת SIPG הסינית. העברת הנמל לידיים סיניות אינו מקובל על ממשלת ארצות הברית, הרואה בנמל ובנוכחות הסינית בחיפה סכנה גאופוליטית משמעותית.

ראש עיריית חיפה החדשה, שקיבלה את הנמל כעובדה מוגמרת בעת כניסתה לתפקיד, פנתה כבר בימים הראשונים שלאחר הבחירות אל מוסדות התכנון, והציגה להם כיצד ניתן להאריך את מסלול שדה התעופה מבלי לפגוע בנמל. לטענתה, לא נעשתה עבודה מעמיקה דייה, כדי להבין את ההשלכות הכבדות של המהלכים החד צדדיים לקדם את הספנות ולהרוס את התעופה בחיפה, לא כלפי מטרופולין חיפה ולא כלפי התעופה הפנים ארצית כולה. "יש לנו כבר היום שדה תעופה קיים. בהשקעה מינימלית הוא יוכל להביא מעל מיליון תיירים בשנה, מדובר על מהלך כלכלי שישנה את פני המטרופולין מקצה לקצה".

קליש מתרעמת על הטקטיקה של משרד התחבורה, שמטעה את הציבור ואף את מוסדות התכנון באמירה ש"אין אפשרות להקמת שדה תעופה משלים בחיפה".

על כך היא עונה: "קשה להבין מה ההבדל בין "שדה תעופה משלים" (=בינלאומי גדול) לבין "שדה תעופה בינלאומי קטן". מעולם לא ביקשנו להקים בחיפה שדה תעופה משלים. אנחנו רוצים שדה תעופה קטן, מקומי. אנחנו רוצים שדה תעופה מושלם. שדה כזה יכול להציל את הכלכלה של העיר ושל כל האזור. האופציה להשארת שדה תעופה קטן בחיפה מעולם לא נבדקה ברצינות הראויה".

כיום, לאור המאבק של אילת, קליש מסבירה שעתיד שדה התעופה של חיפה ישפיע לא רק על העיר חיפה והמטרופולין כולו, אלא על ערים ואזורים נוספים בארץ.

בעתירה שהגישה עיריית חיפה מובהר, כי התכניות שקודמו במפרץ חיפה התעלמו לחלוטין מכל סוגיית התעופה האזורית והארצית והשאירו נושא זה ללא תכנון אסטרטגי אמיתי.

קליש רותם מסבירה את הרקע לעתירה, ואת המשמעות הכבדה של שדה תעופה לעתיד הכלכלי של מטרופולין חיפה: "מצבה הכלכלי והדמוגרפי של חיפה הולך ומדרדר כבר כמה עשורים; מעולם לא תוכנן עבורה מודל אמיתי להתחדשות כלכלית. התושבים הצעירים והמשכילים בעיר הולכים ועוזבים, מספר מקומות התעסוקה הולך ויורד, יחד עם איכותם. מדובר בתהליך מצער, אך בר תיקון. הכאב הגדול הוא שאין אופק, ולא נראה שתהליך זה עומד להשתנות".

חיפה מתמודדת בשנים האחרונות עם כמה פרוייקטי תשתית עצומים, שטובתם הלאומית אינה עומדת בספק – הרכבת, הנמל ושדה התעופה. יחד עם זאת, השלכותיהם על העיר עומדות להיות קריטיות, לשלילה.

"שדה התעופה הקטן והגוסס של חיפה עומד להתייבש, בזמן שמוסדות התכנון מקדמים תכניות למראית עין, כמו תת"ל 80. כולנו מכירים תקדימים מעוררי קנאה לערים שכלכלתן צמחה בזכות שדות התעופה שלהן, המאפשרים חיבור לרשת גלובאלית של ידע, הון אנושי והון כלכלי. קשה לדמיין את לונדון בלי שדה התעופה הקטן שנמצא בליבה, לא רחוק מגורדי השחקים, או את האי מיקונוס בלי שדה התעופה הקטן שמביא אליו מעל מיליון תיירים בשנה, משך חמישה חודשי קיץ בלבד. רשימת הערים, החזקות כלכלית בזכות שדות תעופה קטנים, היא עצומה. תשובת המדינה לשדה תעופה משלים ברמת דוד אינה מתייחסת לשיקולים מקומיים רבים שאין מקום לפרטם בפנייה זו, ובמיוחד לאור העובדה שגם עתיד השדה ברמת דוד לוט בערפל".

עבור קליש רותם וצוותה, התיירות היא אחד מגורמי הכלכלה שיכולים להניע את כל סביבת מטרופולין חיפה והצפון כולו: "בזכות איכויות נדירות שקיימות באיזור, מקומות קדושים לדתות רבות, חופי ים יפיפיים, הפרובנס היחידי של מדינת ישראל – חיפה יכולה להפוך לעיר חזקה שתמשוך את כל המטרופולין למעלה. מטרופולין צפוני חזק יציל את צפון המדינה".

כמתכננת ערים היא משוכנעת שאפשר לקדם פרויקטים אלה באופן שייטיבו גם עם השיקולים הלאומיים וגם עם השיקולים המקומיים, ומתכוונת להמשיך למצות את כל הערוצים האפשריים, בין אם בפרוזדורי מוסדות התכנון ובין אם בכותלי בתי המשפט.

כתבות מעניינות נוספות
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מאמן הכדורגל ברק בכר ערך הרצאה להנהלת מרחב צפון בחברת מקורות
מאמן העל בכדורגל ברק בכר, שמונה השבוע בשנית לאמן את...
אביב יפני בצפון הארץ פסטיבל ייחודי לכל המשפחה: "אביב יפני" יערך במהלך חול המועד פסח בחוצות המפרץ
הפסטיבל בפסח יכלול בין הייתר: מתחם מעוצב בהשראת ארץ השמש העולה, הפנינג...
משלבים את התעשייה עם האקדמיה
נציגי הקרן הפילנטרופית גוטווירט ובכירים מהטכניון ביקרו במרכז המחקר והפיתוח...
חיסון פרבנר: המגן החיוני מפני דלקת ריאות בכל השנה
"דלקת ריאות הינה מחלה קשה שמתבטאת בשיעול, חום גבוה, הרגשה...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
אור ירוק לפרויקט התחדשות עירונית ענק בחיפה תחתית
חברת שובל – ברוך התחדשות עירונית מדווחת כי הגיעה לחתימות...
פגישה אישית עם גיבור צה"ל זיו שילון בחיפה
בוקר אישי עם זיו שילון – הכולל הרצאה מרתקת ומעוררת...
"אני מרגישה צעירה יותר לפחות ב-10 שנים"- המהפך של ילנה ויטנברג
ילנה ויטנברג חכמון, בת 47, רופאה, תושבת נשר ואם ל-2,...
לוקו- מקסיקו מגיעה לחיפה
זה מתחיל בנשנוש ומסתיים בארוחה שלמה- הטורטיות הממולאות של לוקו...