Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

איך לפתוח עוסק פטור/זעיר?

איך לפתוח עוסק פטור/זעיר?
קרדיט: Pixabay.com

עוסק פטור הוא עצמאי, בעבר כונה עוסק זעיר, שמחזור העסקאות שלו נמוך לכן העצמאי לא גובה מע"מ מלקוחותיו, הוא פטור מדיווח חודשי או דו חודשי ללשכת מע"מ, והוא אינו רשאי לקזז מע"מ בגין הרכישות וההוצאות השוטפות שלו. המעמד של עוסק פטור ברשויות המס בישראל נקבע על פי מחזור העסקאות השנתי של העצמאי, ומחזור העסקאות כפי שנקבע בתקנות עומד על 99,893 ₪, נכון לשנת 2021.

אם מחזור העסקאות השנתי הצפוי עולה על 99,893 ₪, יש לפתוח תיק של עוסק מורשה בלשכת מע"מ, וחייבים לדווח מדי חודש או פעם בחודשיים. אם אתם מעוניינים להקים עסק קטן ואתם צופים מחזור עסקאות שנתי נמוך ומתחת לתקרה שנקבעה, עליכם לפתוח תיק במע"מ, במס הכנסה ובביטוח לאומי, עדיף בעזרת מייצג מוסמך כמו רואה חשבון.

קרדיט: Pixabay.com

מי יכול לפתוח עוסק פטור?

כפי שציינו, המעמד במע"מ כעוסק פטור נקבע על פי מחזור העסקאות השנתי, עם זאת בסעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף נקבעו עיסוקים ובעלי מקצועות החייבים להירשם במע"מ בתור עוסק מורשה, גם אם מחזור העסקאות השנתי שלהם נמוך מהסכום שנקבע. הרישום כעוסק מורשה מוטל על בעלי המקצועות והעיסוקים כמו רופאים, אדריכלים, חוקרי פרטיים, יועצים ארגוניים, עורכי דין, רופאי שיניים, מהנדסים, מודדים, וטרינרים, יועצי מס, רואי חשבון, מנהלי חשבונות, סוכני ביטוח, שמאים, פסיכולוגים, מרצים, בעלי בית ספר לנהיגה, סוחרי ומתווכי רכב, ספקי שירות למופעים אומנותיים, בעלי בתי ספר וגני ילדים ועוד.

תיאור תהליך פתיחת עוסק פטור

פתיחת עוסק זעיר (פטור) דורשת ביקור בשלוש תחנות מרכזיות – מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

  • פתיחת תיק במע"מ – התחנה הראשונה בדרך לפתיחת עוסק מורשה מתחילה בלשכת מע"מ הקרובה ביותר לכתובת העסק החדש. יש למלא טופס 821 (טופס פתיחת עוסק פטור), חשוב למלא נכון את כל השדות במסמך, כולל צפי של מחזור עסקאות שנתי. חשוב לזכור כי תקרת מחזור העסקאות השנתי המותרת לעוסק פטור משתנה מדי שנה ויש להתעדכן בסכום כדי לוודא כי לא עוברים למעמד של עוסק מורשה החייב בדיווח חודשי או דו חודשי ובגביית מע"מ מהלקוחות. יש לצרף לטופס הבקשה צ'ק מבוטל מחשבון העסק, תעודת זהות וספח ומסמך בעלות על העסק או הסכם שכירות אם יש.
  • פתיחת תיק במס הכנסה – לאחר פתיחת תיק עוסק פטור במע"מ ממשיכים לתחנה הבאה ומבקרים בלשכת מס הכנסה, יש למלא טופס 5329 ולצרף תעודת זהות וספח, הסכם שכירות או בעלות על העסק וכדאי למלא גם בקשה לפטור מניכוי מס במקור (טופס 2542). אם אתם מתכננים להעסיק עובדים בעסק הקטן עליכם לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה.
  • פתיחת תיק בביטוח לאומי – התחנה האחרונה בדרך לפתיחת עוסק פטור היא במוסד לביטוח לאומי, יש לפתוח תיק עוסק פטור ולאחר זמן קצר מקבלים בדואר פנקס מקדמות בהתאם להערכת המחזור השנתי.

פתיחת עוסק פטור בעזרת רואה חשבון

החוק בישראל מאפשר לכל אדם לפתוח תיק ברשויות המס באופן עצמאי ובכוחות עצמו. יחד עם זאת, רוב העסקים החדשים שנפתחים בישראל נפתחו בעזרת מייצג מוסמך כמו רואה חשבון או יועץ מס. פתיחת תיק ברשויות המס על ידי מייצג מייתר את הצורך להגיע פיזית למשרדי רשויות המס ולמלא טפסים שונים, המייצג דואג לכל הצדדים הביורוקרטיים והוא רשאי לפתוח את התיקים ברשויות המס באמצעות המחשב שלו שמחובר למערכות המחשוב של רשות המסים.

משרד רואי חשבון זיו, שיפר ושות' מציע שירות מקצועי הכולל ייעוץ וליווי צמוד לצורף פתיחת עוסק פטור ברשויות המס. למשרד רואי חשבון זיו, שיפר ושות' יש שלושה סניפים, כולל סניף ראשי בחיפה דרכו תוכלו לפתוח עוסק פטור או מורשה בקלות ובמחיר הוגן.

כתבות מעניינות נוספות
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מתי נבצע טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה?
משרד הבריאות קבע נוהל שמורה על ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
חזרה לחיים ללא כאבים: ניתוח מפרק הירך
ניתוח החלפת הירך זהו בעצם הליך כירורגי, במסגרתו מסירים לגמרי...
דיקור סיני בנהריה - מרפא לגוף ולנפש בלב הגליל המערבי
בלב הגליל המערבי, בין הרי הגליל ולחופי הים התיכון, שוכנת...
כל מה שחשוב לדעת לקראת רכישת מסנן אוויר
התפקיד של מסנן האוויר הוא להבטיח אוויר נקי לנשימה. ניתן...
כיצד לבחור את המצעים המדויקים עבורכם?
כדי לשמור על שינה איכותית ונוחה, יש צורך לבחור במצעים...
"אני מרגישה צעירה יותר לפחות ב-10 שנים"- המהפך של ילנה ויטנברג
ילנה ויטנברג חכמון, בת 47, רופאה, תושבת נשר ואם ל-2,...
שכונות להשקעה בחיפה עם פוטנציאל להתחדשות עירונית
שנת 2023 הייתה שנה של האטה בענף הנדל"ן הישראלי, שנראה...
איך תנקו את הבית לפסח בקלות
אז הגיע הרגע הזה בשנה, כמה ימים אחרי שפורים כבר...