Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

מה הקשר בין בלפריטיס לעין יבשה?

מה הקשר בין בלפריטיס לעין יבשה?

דלקת שפת העפעפיים, אשר ידועה גם בשם בלפריטיס, היא תופעה שכיחה מאוד שממנה סובלים כמחצית מהאנשים בשלבים שונים של חייהם. מדובר בדלקת שפעמים רבות מופיעה לצד תסמינים של עיניים יבשות, ולכן יש מומחים האומרים כי מדובר בתופעה אחת.

מה הקשר בין בלפריטיס לעין יבשה?

חשוב לדעת שבימינו אפשר לקבל מענה אפקטיבי לתסמינים של שתי התופעות, וזאת עם טיפול משולב של "בלפקס" ביחד עם IPL. בואו לקרוא על הטיפול המהפכני והיעיל שניתן לקבל כיום באיי-וי המרכז לעיניים יבשות, אשר מהווה פתרון לסינדרום העין היבשה ולדלקת שפת העפעפיים בעת ובעונה אחת.

כמה מילים על בלפריטיס

בלפריטיס (Blepharitis) הינה דלקת של העפעפיים אשר באה לידי ביטוי בעפעפיים אדומות וכואבות, וכן בריסים קוצניים בעלי קשקשים. כאמור, זוהי דלקת שכיחה מאוד, כאשר סקר שנערך בקרב אופטומטריסטים ורופאי עיניים בארצות הברית, מצא שבין 37% ל- 47% מהמטופלים שלהם דיווחו על תסמינים של בלפריטיס בתקופה כלשהי.

ומה הקשר של הדלקת לעין יבשה?

במרבית המקרים, סינדרום העין היבשה ובלפריטיס מופיעים באותו הזמן. לכן יש בלבול לגבי מה שגורם למה: הבלפריטיס לעין היבשה או להיפך? למעשה, התסמינים מופיעים ביחד בשכיחות כה גבוהה עד שישנם רופאי עיניים המתייחסים אליהם בתור בעיה כרונית מאוחדת, לה קוראים סינדרום העין היבשה/בלפריטיס. התומכים בתיאוריה הזאת אומרים שעין יבשה היא למעשה הופעה מאוחרת של דלקת שפת העפעפיים, ולכן טיפול מוקדם בדלקת יפחית, ימנע ואף יעלים את התסמינים של העיניים היבשות.

מהם הגורמים לבלפריטיס?

יכולים להיות מספר גורמים לבלפריטיס, ביניהם חוסר תפקוד של בלוטות המיבומיאן, דלקת חיידקית של העפעפיים, דלקת פטרייתית של העפעפיים, עיניים יבשות, וכן טפיל של העפעפיים בשם דמודקס. מכיוון שאת העפעפיים לא תמיד רוחצים היטב, עם הזמן החיידקים הטבעיים שעליהם מצטברים ויוצרים שכבה שנקראת "ביופילם", בדומה לרובד הפלאק שעל השיניים. הביופילם מהווה סביבת תזונה מצוינת לטפיל שנקרא דמודקס והוא מוסיף למצב הדלקתי ומחריף את הגירוי.

בד בבד, החיידקים שיוצרים את הביופילם מתחילים לייצר רעלן שמביא לדלקת בבלוטות הדמעות בעפעפיים, והדבר משפיע לרעה על איכות וכמות הדמעות. כאשר יש פחות דמעות המכילות נוגדנים טבעיים, יש מעגל של יתר חיידקים בביופלם והדבר משפיע גם על תפקודן של בלוטות הדמעות ובלוטות המיבומיאן. מדובר בבלוטות שאחראיות על ייצור דמעות בכמות ובאיכות מספקת. המצבים האלו משפיעים אחד על השני ויכולים לגרום לעין יבשה ולבלפריטיס.

כמו כן, קיים קשר בין דלקת שפת העפעפיים לבין מחלות עור כמו אקזמה, רוזוציאה אוקולרית, פסוריאזיס, או קשקשים. בנוסף, במקרים רבים מופיעות בלפריטיס ועין ורודה או דלקת עיניים באותו הזמן.

לעוד מידע ועדכונים בנושא פנו לדף הפייסבוק של איי-ויו המרכז לעיניים יבשות: https://www.facebook.com/ii.vue

מהם הסימפטומים של בלפריטיס?

התסמינים של הדלקת משתנים מאדם לאדם ועשויים לכלול עיניים מודלקות ודומעות, עיניים צורבות, עיניים מגרדות ותחושת גוף זר בעין, קשקשים או לכלוך חיידקי באזור הריסים. יש לציין כי התסמינים עשויים להופיע באופן קבוע או מדי פעם, ובמקרים מסוימים הדלקת עלולה להביא לאובדן של הריסים. בנוסף, התסמינים האלו עשויים להביא לאי נוחות בהרכבה של עדשות מגע, עד כדי כך שאי אפשר להרכיב אותן בכלל.

כיצד מטפלים בבלפריטיס?

הטיפול בדלקת מתחיל בהגעה אל רופא העיניים באיי-ויו המרכז לעיניים יבשות שבקניון לב המפרץ בחיפה. הפגישה הראשונה נועדה לביצוע בדיקה ולאבחון מקורה של הדלקת, ומכאן התאמה של התוכנית הטיפולית. עד היום רופאי העיניים היו ממליצים על מספר טיפולים שאפשר לבצע בבית המטופל שכללו צחצוח של העפעפיים בצורה קלה על מנת לנסות להוריד את שכבת החיידקים, כלומר הביופילם. לרוב גם הומלצו למטופל על קומפרסים חמים כדי לנקות את טפיל הדמדוקס ואת הביופילם מהעפעפיים. את הניקוי המליצו לבצע עם תכשירים כגון שוטפי עיניים רפואיים, וכמו כן עם תכשירים אחרים שאינם רפואיים כמו שמפו לתינוקות מדולל. הטיפולים הביתיים יכולים לעזור ברמה מסוימת, אך אנו באיי-ויו ממליצים מאוד להעמיק את הטיפול על ידי שימוש במכשיר Blephex טיפול במרפאה המטפל בבלפריטיס ואת העין היבשה יחדיו.

הטיפולים במרכז לעיניים יבשות

בהתאם לתיאוריה הגורסת שהעין היבשה ובלפריטיס שייכות זו אל זו, אנו נוקטים בשילוב של שני טיפולים מרכזיים כדי לטפל בשתי התופעות בו זמנית.

הטיפול הראשון נקרא IPL ובנוי מהבזקים אחידים ומדודים של אור פוליכרומטי. טיפול זו מספק חום ומשפיע על בלוטות המיבומיאן בכך שהוא ממריץ אותן לשפר את ייצור השומן עבור השכבה השומנית של הדמעות, וזאת באופן לא פולשני. התוצאות של טיפולי IPL מצטברות לאורך זמן, אולם במרבית המקרים המטופלים מדווחים על שיפור כבר לאחר הפגישה הראשונה. לרוב אנו ממליצים על סדרה של שלושה עד חמישה טיפולים. מלבד זאת, אחרי טיפול ה- IPL הראשון ולרוב כבר במהלכו, אנו ממליצים לבצע טיפול גם במכשיר הבלפקס המיועד לדלקת שפת העפעפיים.

למעשה, בלפקס הוא מהפכה של ממש באופן הטיפול בעיניים יבשות ובלפריטיס. זהו מכשיר המצחצח את העפעפיים באזור הריסים על מנת להוריד את הביופילם המלא ברעלנים שנבנה לאורך השנים. המכשיר מאפשר להוריד את הביופילם בצורה יעילה ובטיחותית. הוא מוריד את מקור הדלקת וגם את תזונת הדמודקס, נמשך דקות ספורות בלבד ומתקבל טוב על ידי המטופלים. מרבית המטופלים מדווחים על שיפור בתסמינים בצורה כמעט מיידית, וחלקם הגדול מתחיל לייצר יותר דמעות.

חשוב להדגיש כי צריך לחזור על הטיפול בבלפקס בצורה קבועה כדי להרחיק את התסמינים, כמו שיש להגיע לפגישות עם שיננית לניקוי שיניים. שמירה על העפעפיים ברמת בריאות מיטבית תתרום לשמירה על סביבת עפעפיים בלי בלפריטיס, תוך כדי שמירה על בלוטות בריאות.

אם יש לכם שאלות בנושא תוכלו לפנת אלינו גם דרך פורום טיפול בעיניים יבשות באתר שאל את הרופא, ובטלפון 077-7299156.

 

כתבות מעניינות נוספות
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מתי נבצע טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה?
משרד הבריאות קבע נוהל שמורה על ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
חזרה לחיים ללא כאבים: ניתוח מפרק הירך
ניתוח החלפת הירך זהו בעצם הליך כירורגי, במסגרתו מסירים לגמרי...
דיקור סיני בנהריה - מרפא לגוף ולנפש בלב הגליל המערבי
בלב הגליל המערבי, בין הרי הגליל ולחופי הים התיכון, שוכנת...
כל מה שחשוב לדעת לקראת רכישת מסנן אוויר
התפקיד של מסנן האוויר הוא להבטיח אוויר נקי לנשימה. ניתן...
כיצד לבחור את המצעים המדויקים עבורכם?
כדי לשמור על שינה איכותית ונוחה, יש צורך לבחור במצעים...
"אני מרגישה צעירה יותר לפחות ב-10 שנים"- המהפך של ילנה ויטנברג
ילנה ויטנברג חכמון, בת 47, רופאה, תושבת נשר ואם ל-2,...
שכונות להשקעה בחיפה עם פוטנציאל להתחדשות עירונית
שנת 2023 הייתה שנה של האטה בענף הנדל"ן הישראלי, שנראה...
איך תנקו את הבית לפסח בקלות
אז הגיע הרגע הזה בשנה, כמה ימים אחרי שפורים כבר...