טופס 101 הוא טופס שכל עובד צריך למלא ולמסור למעסיק בתחילת העבודה במקום העבודה ובתחילתה של שנה חדשה בכל פעם מחדש. הטופס מספק מידע למעסיק לגבי אופן ניכוי מס הכנסה מהעובד. חשוב מאוד למלא את הטופס בצורה נכונה ולא לפספס שום פרט חשוב.
טופס 101- מה זה בעצם?
טופס 101 או בשמו הרשמי: כרטיס עובד ובקשה להקלה ותיאום מס על ידי המעביד הוא טופס אשר בו כל עובד מציין למעסיק את כל הפרטים האישיים שלו ופרטים נוספים לגבי משכורת והכנסה וכן מסיבות נוספות שבגינן הוא זכאי לקבלת הטבות במס. הפרטם של העובד חשובים ונדרשים למעסיק על מנת שהוא ידע כיצד לנכות מס מהשכר שלו, תוך כדאי התשבות בהקלות השונות. טופס זה משמש את העובד גם במקרה שבו הוא עובד בעבודה נוספת שבה הוא מקבל קצבה או שכר, על מנת שהוא יבצע תיאום מס. אם לעובד יש כמה מעסיקים עליו למלא את הטופס המדובר אצל כל המעסיקים שלו באופן נפרד.
מתי יש צורך למסור את הטופס למעביד?
העובד נדרש למלא את הטופס ולמסור אותו למעביד תוך שבוע מאז שהתחיל לעבוד במקום עבודה או מהרגע שקיבל את השכר על העבודה, המוקדם ביניהם. כמו כן, כל עובד צריך להגיש את הטופס המדובר באחד בינואר כל שנה. בנוסף לכך, עובד חייב לידע את המעסיק שלו תוך 7 ימים על שינויים שחלים בטופס. שינויים אלה יכולים להיות: התחלת עבודה במקום עבודה נוסף, ילדים שנולדו, חתונה ועוד. לטופס 101 בדרך כלל מוסיפים צילום של תעודת הזהות וכן מסמכים נוספים שמוכיחים את הזכאות של העובד להקלה במס בהתאם לחוק. חשוב להבין כי אם לא ממלאים את הטופס בצורה נכונה הדבר יכול לפגוע בזכויות שהעובד יכול לקבל מהמדינה.

כיצד ממלאים טופס 101?
הטופס מחולק ל10 סעיפים אשר מסומנים בטופס מא-י
סעיף ראשון כולל את פרטי המעסיק וימלא אותו כמובן המעסיק.
סעיף שני מכיל את הפרטים האישיים של העובד לרבות מצבו המשפחתי, תושבות, חברות בקופת חולים, מגדר ועוד.
סעיף שלישי רלוונטי עבור עובד שיש לו ילדים עד גיל 10. בסעיף המדובר מפרטים את הפרטים הנדרשים אודות הילדים.
בסעיף רביעי יש צורך למלא את ההכנסות הניתנות מהמעסיק ואת תאריך תחיל העבודה. משכורת חודש היא משכורת של אדם שעובד לפחות 18 ימים בחודש. יש לפרט על משכורת ממקום עבודה נוסף שבו האדם עובד לפחות 5 שעות ביום. ישנם מאפיינים של משכורת חלקית, קצבה ומלגה ויש לעדכן אותם בטופס במידה ורלוונטים.
סעיף חמישי יכלול מידע על הכנסות אחרות פרט להכנסה ממקום העבודה.
סעיף שישי יכלול פרטים אודות בן או בת הזוג, לרבות פרטים על מצבו התעסוקתי.
סעיף שביעי יכלול שינויים שהיו לעובד בשנת המס.
סעיף שמיני הוא בקשה לפטור או לזיכוי ממס.
סעיף תשיעי כולל בקשה לתיאום מס במידה והעובד עובד במקום עבודה נוסף.
סעיף עשירי יכלול הצהרה שכל הפרטים נכונים וכן חתימה של העובד שמורה כי הוא מבין כי השמטה של מידע מהטופס היא עבירה על פי חוק.
מדוע כדאי לעסקים לעבור לטופס 101 מקוון?
המציאות הדיגיטלית והטכנולוגית המתקדמת שאנו חיים בה מציעה פתרונות יעילים מאוד עבור מגוון תחומים שונים. גם בתחום טפסי 101 ניתן למצוא כיום אופציה נוחה יותר עבור מעסיקים לצורך הגשת הטופס המדובר על ידי העובדים שלהם. טופס 101 מקוון הוא אופציה נהדרת להחליף את התהליך המסורבל של מילוי טופס 101 בתהליך קל ונוח יותר. במקום להדפיס את הטופס, למלא אותו באופן ידני ולהגיש אותו למחלקת משאבי אנוש, הטופס מוכן ויושב על מחשבי הארגון. ניתן לשלוח אותו לכתובת המייל של העובד או למכשיר הסמרטפון שלו והוא יכול לחתום עליו באופן מקוון ומבלי שיש לו צורך להדפיס אותו. לאחר שהוא מסיים למלא את הטופס, הטופס יכנס באופן ישיר לתיקיית העובד הדיגיטלית שבענן.
טופס 101 מקוון מאפשר התנהלות יעילה, קלה, מהירה ואיכותית יותר של כל עסק מול עובדיו, מול רשויות המס ועוד.