סוגיית האופניים החשמליות עולה תדיר באמצעי התקשורת, לעתים קרובות לא מהסיבות הטובות. כמעט תמיד כאשר אנו קוראים/שומעים על אופניים חשמליים במדיה, בעיקר המדיה המסורתית (כתובה, רדיו וטלוויזיה), הידיעות עוסקות בתאונת דרכים או בביקורת. זאת בעוד שדווקא תפיסת עולם הפוכה, המעודדת רכיבה (בטוחה) על אופניים חשמליות, היא זו שצריכה לשלוט בכיפה.
האופניים החשמליות הן בראש ובראשונה פתרון מושלם למצוקה התחבורתית בישראל. מצוקה אשר ארגון ה-OECD הגדיר כאחת מהקשות והמאתגרות בקרב מדינות הארגון. מנתוני ה-OECD עולה כי צפיפות התחבורה בישראל לכל ק"מ כביש עומד על כמעט 2,800 רכבים לק"מ. כמעט פי ארבע מהממוצע במדינות הארגון המוערך בכ-800 כלי רכב לק"מ כביש בלבד.

יותר אופניים חשמליות – פחות פקקים בכבישים
המסקנה מהמספרים הללו הינה פשוטה. היות שרוב הרוכבים המתניידים בישראל על גבי אופניים חשמליות הם מבוגרים מעל גיל 19 (כך לפי מחקר שבוצע על ידי הטכניון ומשרד התחבורה), ככל שהמדינה תעודד רכיבה על אופניים חשמליות, כך היא תוכל להפחית את העומס בכבישים. בעיקר בכבישים באזור המרכז הסובלים מצפיפות יתר ומנתונים קשים ביותר של גודש ועומס.
רוב האופניים החשמליות הנמכרות כיום בישראל הן אופניים חשמליות עם סוללות חזקות במתח של V48 ועם הספק (אמפר/שעה) המגיע עד לכדי 12-15. כלומר, כלי תחבורה קטנים שאמנם אינם מגיעים למהירויות גבוהות (המוגבלות לפי חוק עד 25 קמ"ש), אך בהחלט מהווים פתרון עבור כל מי שרוצה להגיע למשרד שמרוחק עד כ-15 ק"מ מביתו.
היבואנים העוסקים בענף אף מקפידים לייבא דגמי אופניים חשמליות שהותאמו לנוף הישראלי. גם מבחינת העיצוב וגם מבחינת דרישות הבטיחות. הדגמים מאובזרים בשלדות חזקות, בלמים עוצמתיים ואמינים, סוללות מבית המותגים המובילים בעולם, מדי נסיעה דיגיטליים, פנסים ועוד. ישנן אף אופניים חשמליות שנמכרות עם פנסי בלימה ופנסים לאיתות בפניות.
האוויר הנקי
אופניים חשמליות הן בראש ובראשונה כלי תחבורה ירוק וידידותי לסביבה. מכיוון ששימוש ברכבים מנועיים העובדים על בנזין או דיזל הוא מהגורם המוביל בישראל (ובעולם) לזיהום אוויר, הצורך בהרחבת החדירה של האופניים החשמליות למרחב הציבורי הוא גם עניין בריאותי. לא בכדי, אפילו המשרד להגנת הסביבה צייד לאחרונה עובדים מטעמו באופניים חשמליות.
"לשימוש באופניים חשמליים יתרונות סביבתיים מובהקים בצמצום זיהום האוויר, הקלה על עומסי התנועה, חיסכון בחנייה, חיסכון בזמן הגעה ועוד", נכתב בהודעת המשרד לעיתונות עם ביצוע המהלך.
ראיה נוספת? בבקשה. חוקרים בפורטוגל שערכו בדיקה השוואתית בין אופניים חשמליות לרכבים המונעים בבנזין, מצאו שצריכה האנרגיה המשוקללת של האופניים החשמליות הינה נמוכה מהרכבים המנועיים כמעט פי 100. זאת למרות שזמן ההגעה של הרוכבים הפורטוגזים על אופניים חשמליות לעבודה, ביחס לעמיתיהם הנוסעים ברכב פרטי, לא היה ארוך באופן משמעותי.
לסיכום, אופניים חשמליות הן הפתרון ולא הבעיה
לסיכום, אופניים חשמליות הן ללא ספק הפתרון ולא הבעיה. במידה שהמדינה תשכיל לעודד שימוש באופניים חשמליות, בין השאר על ידי פיקוח לגבי כלים לא בטיחותיים מחד, וסלילת שבילי אופניים רבים מאידך, ענף התחבורה בישראל עשוי רק להרוויח. לא בכדי אנו רואים כיום יותר ויותר חניות ייעודיות לאופניים חשמליות בבנייני משרדים בישראל, כולל מתחמים שיש בהם אפילו שקעים חשמליים להטענה בזמן העבודה במשרד.
הביקורת אשר נשמעת לגבי אופניים חשמליות היא בהחלט במקום, ואין ספק שהמדינה צריכה להמשיך ולפעול גם באפיקים של הגברת מודעות ואכיפה כנגד ביצוע עבירות תנועה. עם זאת, כשם שתאונות הדרכים שמעורבים בהן רכבים או אופנועים אינן מביאות לפסילת כלי הרכב הנ"ל, כך צריך להיות הדין לגבי אופניים חשמליות. בקיצור, את הטרנד הירוד – אי אפשר לעצור.
_________________________
הכתבה נכתבה בשיתוף עם אתר "הרוכב החשמלי", המציע מדריך רכישת אופניים חשמליים, סקירת דגמים ואינדקס חנויות אופניים חשמליים ברחבי הארץ.