Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כל מה שצריך עוסק פטור לדעת

כל מה שצריך עוסק פטור לדעת
קרדיט: Pixabay

ההגדרה המדויקת של עוסק פטור מצויה בחוק מע"מ, כאשר עוסק פטור הוא בעל עסק או עוסק שההכנסות שלו פטורות ממע"מ בלבד עד גובה התקרה. עוסק פטור בעצם לא גובה מהלקוחות שלו תוספת של מע"מ ובד בבד לא מתקזז במע"מ הוצאות. חשוב מאוד להדגיש כי ההכנסות של העוסק הפטור לא פטורות ממס הכנסה וכן לא פטורות מביטוח לאומי.

החובות והזכויות של עוסק פטור

הזכויות של עוסק פטור הן שהוא צריך להגיש דוח שנתי לרשויות המס ולא דוח חודשי, דבר שללא ספק יקל עליו את ההתנהלות מול רשויות המס. כמו כן, הוא לא משלם מע"מ על ההכנסות שלו, אך בד בבד,  הוא לא דורש מע"מ על העסקאות שלקוחות מבצעים.

קרדיט: Pixabay

החובות של עוסק פטור הן:

הוא נדרש לפתוח תיק ברשויות כמו כל בעל עסק. מעבר לכך, עליו להפיק קבלות על כל תגמול מלקוח בין אם מדובר על מזומן, צ'קים, אשראי, העברה בנקאית ועוד. יש להעניק את הקבלה באופן מידי למשלם כאשר בקבלה יש לציין את פרטי הלקוח ואת אופן התשלום שלו.

על עוסק פטור לנהל ספרי חשבונות. כמו בכל עסק גם עוסק פטור חייב בניהול ספרי חשבונות בהתאם לחוק ניהול ספרים. כמו כן, בנוסף לפנקס קבלות עוסק פטור חייב בניהול פנקס הזמנות, יומן מטופלים, ספר עבודות ועוד.

על העוסק הפטור לנהל הנהלת חשבונות. חלק מניהול הספרים בעסק של עוסק פטור חייב בניהול הנהלת חשבונות פשוטה, חד צידית, רישום של הכנסות בהתאם לקבלות ורישום של הוצאות בהתאם לאסמכתאות תשלום. הנהלת חשבונות ניתן לערוך בספרי תקבולים ותשלומים בשיטה הישנה או לעשות זאת בשיטה מודרנית יותר תוך כדי שימוש בתוכנה להנהלת חשבונות.

על העוסק הפטור לשלם מס הכנסה בהתאם למדרגות המס, לשלם ביטוח לאומי וכן, פעם בשנה, במהלך חודש ינואר, עליו לדווח למע"מ על סך ההכנסות שלו, על מחזור העסקאות בגין שנת המס הקודמת ועוד.

על העוסק חייב להגיש פעם בשנה דוח שנתי למס הכנסה אשר נקרא: דין וחשבון על הכנסות לשמת מס טופס 1301

פעם ב6 שנים ולפעמים אפילו יותר יידרש העוסק פטור להגיש הצהרת הון למס הכנסה, כאשר ההצהרה המדוברת  תהיה מורכבת מהנכסים וההתחייבויות שלו.

מתי צריך רואה חשבון לעוסק פטור?

צוינו לעיל כל הטפסים שעל עוסק פטור להגיש. כאמור, לא מדובר כלל על אותה כמות טפסים שעל עוסק מורשה להגיש ועל כן, לא מעט עוסקים פטורים תוהים האם כדאי להם לבחור בשירותיו של רואה חשבון עבור ניהול הספרים של העסק ובהתאם לכך, עבור הגשת הדוחות השנתיים שהעסק חיי בהם או הצהרת  הון  פעם בכמה שנים,  או שמא כדאי לבחור בתוכנת הנהלת חשבונות לעסק שתבצע ניהול ספר חשבונות בעסק ולהגיש באופן עצמאי את הדוחות הרלוונטיים לרשויות המס מדי שנה בשנה. אם יש לכם את הזמן ואת היכולת למלא את הדוחות הרלוונטיים בצורה מדויקת וללא שום טעות, תוכלו לעשות זאת באופן עצמאי, אך חשוב שתדעו כי כיום העלמת מס גם שלא במזיד, עלולה לגרור אחריה עונשים לא קלים ועל כן, חשוב שיהיה ליווי מקצועי של רואה חשבון בכל הנוגע למעקב אחרי ספרי החשבונות של העסק והגשת הדוחות הרלוונטיים לרשויות המס בצורה מדויקת ומקצועית.

כתבות מעניינות נוספות
השירות שעוזר לכם להתנהל גם בחו"ל באופן חוקי
מדינות שונות מחוקקות חוקים משלהן אבל יש משהו שמשותף לכולן...
מתי נבצע טיפול שיניים לילדים בהרדמה מלאה?
משרד הבריאות קבע נוהל שמורה על ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה...
כיצד תדעו שאתם סובלים מדיסלקציה בגיל מבוגר?
דיסלקציה היא לקות למידה אשר לא פעם מזהים בגילאי בית...
חזרה לחיים ללא כאבים: ניתוח מפרק הירך
ניתוח החלפת הירך זהו בעצם הליך כירורגי, במסגרתו מסירים לגמרי...
דיקור סיני בנהריה - מרפא לגוף ולנפש בלב הגליל המערבי
בלב הגליל המערבי, בין הרי הגליל ולחופי הים התיכון, שוכנת...
כל מה שחשוב לדעת לקראת רכישת מסנן אוויר
התפקיד של מסנן האוויר הוא להבטיח אוויר נקי לנשימה. ניתן...
כיצד לבחור את המצעים המדויקים עבורכם?
כדי לשמור על שינה איכותית ונוחה, יש צורך לבחור במצעים...
"אני מרגישה צעירה יותר לפחות ב-10 שנים"- המהפך של ילנה ויטנברג
ילנה ויטנברג חכמון, בת 47, רופאה, תושבת נשר ואם ל-2,...
שכונות להשקעה בחיפה עם פוטנציאל להתחדשות עירונית
שנת 2023 הייתה שנה של האטה בענף הנדל"ן הישראלי, שנראה...
איך תנקו את הבית לפסח בקלות
אז הגיע הרגע הזה בשנה, כמה ימים אחרי שפורים כבר...